gårdsplads af marksten

jeg vil have marksten i min gårdsplads (ved godt det tager milliader af tid) men sådan skal det være.
forestiller mig stenene i ca en stor appelsins størrelse, jeg er dog bare i tvivl om jeg burde sætte dem i beton for at de bliver liggende, eller om jeg bare kan sætte dem i sand.

jesper
jeg vil have marksten i min gårdsplads (ved godt... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og hvad sker der ved at betonen knækker? :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

20 cm beton... ??? .... det var sgu meget.
jeg har lavet 30 cm stabilbund som er det normale for alle indkørsler vi laver, men ud fra indlægene vil jeg prøve at lægge 2 meter ned af vejen i fuld bredde. sætte dem i 10 cm beton og så se hvordan det arbejder.

skal nok lige poste herinde hvordan det er gået med det når det har lagt der et stykke tid. smile

takker for svarene
Hvis man gerne vil have at stenene står flot så tror jeg det bliver svært med beton. Noget af det vil altid ramme overfladen af de flotte sten, som så ikke er så flotte mere (de er jo så også kun flotte når det lige har regnet...

Jeg har prøvet. Det er et hestearbejde. Mit var dog ikke total pigstens areal. Det var gratis 50x50 fliser, kombineret med pigsten som jeg fandt på marker / stenbunker.

Da jeg var 90% færdig (efter 3 års samlen) syntes konen ikke lige det var det.

Der var for meget ukrudt samt det at have møbler på underlaget er umuligt (her var jeg enig med konen).

Men det så hyggeligt ud, og det passede til husets alder. Mere end de der holmegaardssten der ligger nu....

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Lige en update om ler i belægning. Nej, der må ikke være ler (dvs. et egentligt lerlag) i det bærende lag. Men som bestanddel i alm. læggegrus, er det genialt.

Mvh.

Jan R.
Jeg har overtaget en gård fra omkring 1875. Med gården følger en ca. 400 m2 stor gårdsplads. Under et lag af variende tykkelse og art (småsten, jord, snavs) ligger den oprindelige stenbelægning. Jeg er begyndt at fritlægge den for jeg synes det er så flot. Har indtil videre fået ordnet omkring 25 m2 så der er et stykke vej endnu. Jeg har ligget på mine knæ med en lille hakke, en skovl og en stump pind for at rense i fugerne. Er der nogen der har et forslag til. hvordan jeg kan gøre arbejdet hurtigere og mere skånsomt for knæene ...

Ang. størrelsen på stenene så bliver man overrasket. Når de ligger pænt sammen ser de ikke så store ud. Men da jeg skulle fjerne et par m2 for at plante et lindetræ midt på pladsen opdager man at en sten som måske måler 15 x-20 cm på den synlige flade stikker 30-35 cm ned i underlaget.

Det er rigtigt er det er bøvlet at færdes på toppede sten med træsko (eller stilletetter) men det kan man lære at leve med fordi det ser så godt og "rigttigt" ud på en gammel gårdsplads.

Lars
Annonce
Citat fra lars68

Jeg har ligget på mine knæ med en lille hakke, en skovl og en stump pind for at rense i fugerne. Er der nogen der har et forslag til. hvordan jeg kan gøre arbejdet hurtigere og mere skånsomt for knæene ...
Lars


Hej Lars,

En almindelig hakke i god kvalitet (bladet må ikke flyve af eller stangen bøje når du hakker) ville gøre det nemmere - Det bedste ville nok være at fjerne det værste med skovl og evt. hakke lidt og så leje (eller købe - du får med 400 m2 nok snart brug for den igen) en fejemaskine, som i modsætning til en alm. kost nærmest fejer opad. For at begrænse ukrudtet kan du istedetfor Round-up vande med saltvand. Det kan også være en fordel at afdække med kraftig sort plast, lastbilpressening el. lign. i etaper over flere måneder og på denne måde kvæle ukrudtet.

Mvh Ole ben
jeg skal til at lægge pigsten i min gårdsplads, hvor der ellers er grus, hva skal man lave en kant mellem pigssten og grus ???
Citat fra Lailav

jeg skal til at lægge pigsten i min gårdsplads, hvor der ellers er grus, hva skal man lave en kant mellem pigssten og grus ???


Ja, det er en fordel at lave en kant enten af større marksten eller f.eks. herregårdssten i dobbelt højde. Det kan også være en fordel at indele pigstensbelægningen i mindre felter - således at du f.eks kan færdiggøre et felt pr. - ja, jeg ville næsten have skrevet pr. år, men hvis du er hurtig er det måske noget med en weekend.

Mvh Ole ben
Citat fra Lailav

jeg skal til at lægge pigsten i min gårdsplads, hvor der ellers er grus, hva skal man lave en kant mellem pigssten og grus ???


En tilsvarende gårdsplads jeg kender med den belægning, har netop en række større marksten rundt langs kanten, som en slags fortorvskant.

Hvis du er interesseret, kan jeg prøve at huske at tage et billede, næste gang jeg kommer der.

Med venlig hilsen
ktm

 

[Indlæg slettet]

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis