2 Skærme 1 PC ?

Er det muligt og kople 2 skærme til en pc, og samtidig vise noget forskellig på begge skærme.
Ment på den måde, jeg har en arbejds pc, som jeg ønsker skal være min arbejds pc, men samtidig skal den kunne bruges til at vise det planlægnings program, vi bruger til opgaver, til mine mine kollega.
Så skærm nr 2 (fladskærms tv) viser hele tiden nye ændringer.
Vi køre xp, Hvad skal der bruges
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sidst jeg så sådan noget virke, var på en RC-Piccoline/Partner med CCPM i 86, men så "fik" vi jo DOS--->Win

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Eller et geforce med dual DVI udgang, og så to DVI skærme (fladskærme).

Jeg har det dog konfigureret sådan at med en skærm arbejder jeg, samtidigt med at jeg på den anden skærm "hygger", normalt med et spil, video eller lign.

Der ER dog den begrænsning på et IKKE dual GPU kort som et billigt geforce nu engang er, at udgang #2 IKKE kan vise directx. Du skal altså have noget der kan arbejde i native windows, eller openGL på skærm #2.

Men du kan også være fræk og tænke på at hvis det IKKE er til spil, så kan du købe et kort med to (eller flere) GPU'er... Eks. et matrox. De er normalt en del langsommere end kort med kun en GPU, men det betyder normalt kun noget for spil, da "seriøse" programmer ikke overlader beregningerne til grafikkortet.
Det nemmeste vil være at købe en computer med integreret Grafikkort på bundkortet samt et ekstra Grafikkort til fladskærmen. (Sørg for at der er PCI-Xpress port på bundkortet)
Jeg har 3 udgange på grafik kortet.
1 normal blå 15 polet stik. monitorstik
1 DVI stik
1 S-Video udgang
Hvoredan sætter man computeren op til det
Annonce
Det afhænger af om grafikkortet UNDERSTØTTER mere end et udgangs signal samtidigt, og ISÆR om det understøtter to FORSKELLIGE udgangs signaler. TV out er normalt "kun" en kopi af primærmonitoren, men er der tale om et radeon kort, så er der normalt en VIVO (video in video out) controller på kortet, og man kan derfor se noget andet på TV end på PC'en. et VGA og et DVI stik er dog normalt tegn på at kortet kun kan enten eller.

Så det første du skal gøre er at finde ud af hvilket grafikkort du har, og så slå det op på nettet (gerne hos producenten), og se hvad de siger om "dual monitor". Hvis det viser sig det kan lade sig gøre, så afhænger det af din OS. Bruger du windows, sætter du to skærme til kortet, og højre klikker på din desktop, vælger egenskaber og konfigerer den anden skærm.
Jeg vil tro at dit kort understøtter 2 skærme (en skærm på det blå stik og en på DVI-stikket). Jeg har selv haft et par grafikkort med både et VGA og et DVI stik, de kunne alle håndtere to skærme.

Hvis din skærm ikke bruger DVI-stik kan du købe en omformer, der gør det muligt at tilslutte den til DVI.

I Windows XP sætter du skærmene op (højreklik på Skrivebordet og vælg Egenskaber). Her kan du vælge om skærm 2 skal være en kopi af den primære skærm eller at skærm 2 er en "udvidelse" af skærm 1.

Du skal bruge "udvidelsen". Det virker sådan, at hvis du placerer skærm 2 f.eks. til højre for skærm 1, så vil billedet fortsætte fra skærmens højre kant over på skærm 2. Du kan således trække et vindue (f.eks. planlægningsprogrammet) over på skærm 2 og arbejde videre på skærm 1.

Mvh. AllanE
Tak for svarene.
jeg ved at grafik kortet virker med 2 skærme koplet på.
Men iden var, at den sekundære fladskærm skulle hænge på væggen et stykke væk fra hvor jeg sidder, så det ville være smart hvis der var nogen der havde kendskab til et lille program, som jeg kunne brug til at skifte mellem de 2 skærme. så jeg er fri for og sidde og trække billedet fra den ene skærm til den anden, når jeg skal bruge planlægnings programmet.
Det kan windows altså også selv. Du skal bare sætte skærm 2 op til at være en kopi af skærm et, istedet for en udvidelse af skrivebordet.
vil den så ikke vise hvad jeg arbejder med, på skærm et hele tiden. Det er jo ikke pointen i det.
Meningen var at den kun skulle vise det planlægnings program på skærm 2, men at jeg samtidig kunne rediger i planlægningen på skærm 1.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis