udskiftning af bor

hjælp jeg har gjordt det igen
har købt en 30f storø3 årg 69 hvor de 2 øverste bor i stævnen skal skiftes har aldrig prøvet denne operation før.er der en der kan hjælpe mod gode ord og betaling.har det meste værktøj . er selv med så jeg kan lære noget af det.biggrin

der er altid solskin bag skyerne

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som den Optimist du kalder dig, er det en ægte Lav Det Selv opgave !
Du piller det ene bord af men husk at tage billeder efterhånden som det skrider frem. Så har du billeder at se på og stadig det andet bord at kigge efter.

V.h. Håndværkeren
Allerførst kan du jo kikke lidt på "Lynæs`s hjemmeside" hvor der er fotos af en jolle hvor jeg skiftede det meste af bunden i bagbord side. Dernæst kunne du overveje et kursus på "løgstør bådebyggeri" se hans hjemmeside.
Men jeg skal da gerne komme med gode råd og vejledning, efter bedste evne.
Det første der er vigtigt at vide, er om den er bygget i klink eller karvel og lidt om tykkelse og brede på plankerne og træsort selvfølgelig, og gerne nogle billeder af båden,også nærbilleder.
Jeg har også en del bøger og fotokopier som kan støtte dig i reperationen.
Hilsen Jørgen
rartat høre fra jer.båden er karavelbygget på svøb med maghoni klædning som er kantlimet.der er også gået råd i noget af remmen der er jeg ved at fåskåret krumvokset eg til .er der nogen som har nogle planker i maghonie til salg mvh optimisten

Allerførst vil jeg sige at jeg aldrig har arbejdet med mahogni i forbindelse med klædning, og dermed har jeg ikke erfaring i at "koge" mahogni.
Normalt bruger man luftørret og ikke ovntørret træ (evt. grønt træ hvis det er klinkbygget).
Det næste spørgsmål er hvor meget plankerne skal tvinges ind (er der meget krumning ? det er der som regel)
Normalt koger man efter reglen "1 time per tomme" og det er her tykkelsen der gælder.
Plankerne ville jeg bolte til svøbene med passende undersænkede rustfrie bolte, og skrue fast til stævnen med rustfrie skruer (A4)
Jeg vil anbefale at du tager de planker der skal skiftes ud så hele som overhovedet muligt og uden at ødelægge mere end højst nødvendigt - det kan være ret drilsk. Dette for at have plankerne som en grov skabelon så du kan købe den rigtige brede mahogniplanke. plankens facon skal skæres ud og ikke bøjes.
Og så skal du udentvivl anskaffe dig en svedekasse - eller bygge dig en.
Bare spørg løs Hilsen Jørgen
hej igen et af problemerne er at de 2 bord ikke kunne tages hele ud da de faktisk kun vAR SMULDER .HAR TÆNKT PÅ AT UDSKIFTE DEM MED LÆRK EVT SOM BREDE LISTER DA DE SKAL KANTLIMES OG MALES.DET ER MÅSKE LIDT FUSKET.MEN ER DET IKKE FORSVARLIGTALLIGEVEL.TAK FOR TILBUDDET OM VIDEN MVH KIM

Annonce
Med hensyn til dampkogning af mahognig så skal de rigtig nok have en time pr. tomme, og så skal det gå rigtigt stærkt med at bukke dem, for åbnings tiden er noget kortere for mahonig. Det bliver dog lige så blødt som havde det være gran eller fyr (Lærk)

V.h. Håndværkeren
Jeg ville nok lige overveje en ekstra gang med lærk og mahogni, da lærk er en ret blød og "fedtet" træsort. Spørgsmålet er, hvor forskelligt de arbejder? Jeg ville nok vælge den sikre løsning - nemlig skifte mahogni med mahogni.
At bruge lister limet med epoxy vil sagtens kunne bruges - hvis du kan komme til at sømme eller skrue ovenfra, alternativt kile listerne op med spandevis af kiler.
Jeg vil foreslå en liste af gangen, da det meget nemt bliver et større svineri med epoxy. (det gør det nok alligevel)
Husk at fortykke epoxyen lidt.
Nogen bruger at fræse listerne med en konkav og en konveks kant der passer sammen, det skulle gøre det nemmere at få limningen pænt lukket.
Husk endelig at rense overskydende epoxy af, FØR det er hærdet, det er 17 gange nemmere. (spørg ikke hvordan jeg ved det!!!)
West system har en lille nyttig bog om alt dette og vistnok nu også på dansk
God fornøjelse
Jørgen
hej jørgen det bliver nok den måde jeg bedst kan magte .skal listerne koges eller tror du at de kan bøjes tørre. det er ikke det mest krumme sted .mvh kim

Hej igen. Jeg ville klart forsøge at bøje dem tørre da du så kan lime med det samme og ikke vente på de tørrer. til epoxy skal de nemlig være tørre - ikke møbeltørt men alligevel mere tørre end når de lige er dampet. Tilpas den første og sæt den i tør(uden lim) og se hvad der sker. Går det så i gang med klisteret. Hvis du fornemmer den vil knække så træk dem langsomt til med tvinger over en dag eller to (Tag et par stykker af gangen) og lad dem vænne sig til tanken at være bøjede. Du kan evt. hjælpe lidt med en tapetrenser eller ukrudtsdamper, men så skal de lige tørre nogle dage inden de limes. fordelen er at du slipper for at lave en svedekasse og de bliver trods alt mindre våde. Går det heller ikke må du gå videre til en svedekasse som bare kan være 4 brædder der er skruet sammen til et rør i den længde du skal bruge, og så sætte tapetrenseren eller ukrudtsdamperen til. Se evt lynæs`s hjemmeside han har brugt et nedløbsrør men de mister måske formen i varmen? Prøv at søge på "njord" det er en nordmand der har bygget en båd med lister og viser det hele på en god hjemmeside.
Held og lykke
Jørgen
God fornøjelse
hej jørgen tak for de gode svar nu tror jeg bare at jeg kaster mig ud i det
god jul til alle
mvh kimwink

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også