Brumme lyd i '97 Primera i femte gear

Jeg har lige købt en Nissan Primera 97, 1.6 16v med 180.000 km. Den kører som en drøm, og alt virker godt. Men i femte gear har den sådan en brumen der kommer og går i fast interval. Lyden er højest ved 80 km/t og lyder højere når man gasser op. Ved 140 km/t kan jeg ikke rigtig høre den, men måske bliver lyden bare overdøvet af generelt støj fra vej, vind og motor. Lyden kommer helt sikkert fra motoren da jeg har prøvet samme antal omdrejning og hastighed i andre gear og der er ikke noget. Det er kun i femte, og mest når bilen accelererer. Jeg har derfor konkludere at det må være noget i gearkassen, men jeg kan ikke mærke nogle vibrationer i gearstangen. Lyden kan beskrives som en dyb brumen fra motoren der tiltager og aftager i en fast rytme, og lyder selvfølgelig højest når motoret arbejder da motoren generalt støjer mere når den arbejder.

Forhandleren har givet mig 3 månneders reklamationsret på motor og gearkasse. Jeg ville dog gerne finde ud af hvad det er inden jeg opsøger ham. Måske et bundhjul i gearkassen?

Alle forslag eller ideer modtages med glæde.

Mvh

Magnus
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har 6 mdr garanti uanset hvad sælger har sagt eller fået dig til at skrive under på.

Er der nok gearolie på?
Og hvor gammelt er det?

Manglende/gammel olie kan få gearkasser til at sige underligt.

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Hej Stellan,

Tak for svaret. Jeg ved faktisk ikke om der er nok gear olie eller hvor gammel den er. Jeg blev lovet at bilen fik det "store service" lige inden jeg købte den, men han nævnte ikke noget om gear olie. Jeg har læst alle indlæg vedr. mislyde og gear på indlæget og det virker som om man helst skal have bilen på en lift for at kunne kontrolere gear olien? Noget med at man skal skrue en prop ud, og så skal der komme lidt olie ud? Ved du om man kan checke gear olien fra en nomal parkerings plads, og hvordan? Ellers vil jeg køre den op til forhandleren og høre om han ikke kan skifte olien for mig i næste uge, og se om det hjælper. Tak for forslaget.

Mvh

Magnus
De får/har altid fået lavet "stort service".

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Send mig en besked med din e-mail... har prøvet at vedhæfte et billede 3 nu, og det sker ikke.

news(a)bobojesen(.)dk

Tak, vil meget gerne se billedet. Og ja, det "store" service har nok ikke så meget på sig. Tjekkede dog olien idag, og den har den masser af og den ser helt frisk ud, så tror den er blevet skiftet for nylig :-)
Citat fra MagnusB

news(a)bobojesen(.)dk

Tak, vil meget gerne se billedet. Og ja, det "store" service har nok ikke så meget på sig. Tjekkede dog olien idag, og den har den masser af og den ser helt frisk ud, så tror den er blevet skiftet for nylig :-)

(I mail adressen skal du bare skrive @ i stedet for(a) og almindelig . istedet for (.), det er kun for at mail maskinerne ikke skal fange adressen og begynde at spame den :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis