Jeg har lige købt en Nissan Primera 97, 1.6 16v med 180.000 km. Den kører som en drøm, og alt virker godt. Men i femte gear har den sådan en brumen der kommer og går i fast interval. Lyden er højest ved 80 km/t og lyder højere når man gasser op. Ved 140 km/t kan jeg ikke rigtig høre den, men måske bliver lyden bare overdøvet af generelt støj fra vej, vind og motor. Lyden kommer helt sikkert fra motoren da jeg har prøvet samme antal omdrejning og hastighed i andre gear og der er ikke noget. Det er kun i femte, og mest når bilen accelererer. Jeg har derfor konkludere at det må være noget i gearkassen, men jeg kan ikke mærke nogle vibrationer i gearstangen. Lyden kan beskrives som en dyb brumen fra motoren der tiltager og aftager i en fast rytme, og lyder selvfølgelig højest når motoret arbejder da motoren generalt støjer mere når den arbejder.
Forhandleren har givet mig 3 månneders reklamationsret på motor og gearkasse. Jeg ville dog gerne finde ud af hvad det er inden jeg opsøger ham. Måske et bundhjul i gearkassen?
Alle forslag eller ideer modtages med glæde.
Mvh
Magnus