Mest strømbesparende cirk pumpe anno 2008

Hvilken pumpe kan anbefales at bruges til et nyt gulvvarme anlæg med lavest mulig strøm forbrug ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En Grundfos Alpha pro ville være et godt bud - pumpen er trykstyret og kan bruge så lidt som 5 - 7 watt

Herudover vil det være en rigtig god idé at montere et pumpestyringsmodul i din gulvvarmestyring - så kører pumpen kun når mindst een kreds er åben

Med venlig hilsen

Fladder
Citat fra Fladder

En Grundfos Alpha pro ville være et godt bud - pumpen er trykstyret og kan bruge så lidt som 5 - 7 watt

Herudover vil det være en rigtig god idé at montere et pumpestyringsmodul i din gulvvarmestyring - så kører pumpen kun når mindst een kreds er åben


Hej Fladder,

Det er snart jul og at forbinde en Alpha Pro pumpe med et pumpestyringsmodul må vist kaldes dobbeltkonfekt. Jeg har selv forsøgt med en trykstyret Alpha pro på gulvvarmeshunten, men da jeg har fundet ud af at jeg også skal have en pumpe, som pumper varmt vand frem til shunten vil jeg istedetfor indsætte den her. Gulvvarmen har bedst af at cirkulere lidt hele tiden for at undgå varme og kolde spots, derfor har jeg valgt en alm. pumpe her - bliver det så for varmt eller koldt, mener jeg det er bedre at regulere lidt på indgangstemperaturen.

Mvh
Hej

Blot til jeres information.

Alpha pro pumpen er udgået af produktion, og kan derfor ikke skaffes mere (grossisternes lagre er blevet støvsuget af nervøse installatører hehe)

Alpha 2 er netop kommet i handlen, den er bedre og koster det samme som Pro'en gjorde.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Citat fra Ole ben

Hej Fladder,

Det er snart jul og at forbinde en Alpha Pro pumpe med et pumpestyringsmodul må vist kaldes dobbeltkonfekt. Jeg har selv forsøgt med en trykstyret Alpha pro på gulvvarmeshunten, men da jeg har fundet ud af at jeg også skal have en pumpe, som pumper varmt vand frem til shunten vil jeg istedetfor indsætte den her. Gulvvarmen har bedst af at cirkulere lidt hele tiden for at undgå varme og kolde spots, derfor har jeg valgt en alm. pumpe her - bliver det så for varmt eller koldt, mener jeg det er bedre at regulere lidt på indgangstemperaturen.

Mvh


Den er vi ikke enige om..

Et moderne gulvvarme anlæg er jo netop baseret på flere kredse som styringen så lukker og åbner for efter ordre fra stuetermostaterne

Da et forskelligt antal kredse kan være åbne er en trykstyret pumpe helt på sin plads - og da alle kredse kan være lukket samtidig er et pumpestyringsmodul fint - både i forhold til forbrug og støj

Man skal kunne regulere temperatur i hvert rum for sig - derfor kan du ikke bare flytte temperatur i shunten

Med venlig hilsen

Fladder
Mit bud ville være en grundfoss alfa+ den´opfylder de krav du stille men huske det ska stilles lige over sæt punkte når den andvendes i en gulvvarme shunte. mvh steffens
Annonce
Citat fra Fladder

Den er vi ikke enige om..

Et moderne gulvvarme anlæg er jo netop baseret på flere kredse som styringen så lukker og åbner for efter ordre fra stuetermostaterne

Da et forskelligt antal kredse kan være åbne er en trykstyret pumpe helt på sin plads - og da alle kredse kan være lukket samtidig er et pumpestyringsmodul fint - både i forhold til forbrug og støj

Man skal kunne regulere temperatur i hvert rum for sig - derfor kan du ikke bare flytte temperatur i shunten


Hej Fladder,

Jeg taler om at regulere tilgangstemperaturen til shunten, således at stuetermostaterne kun skal skrue op og ned - ikke lukke og åbne.

Mvh
Mvh
Ventilerne i en gulvvarmeshunt kan ikke skrue op og ned - de er enten åbne eller lukkede

De åbnes og lukkes af aktuatore som så igen styres af stuetermostaterne (on/off)

Med venlig hilsen

Fladder
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis