Almindelig cirkulationspumpe brugt til brugsvand, skidt?

Jeg kan se, at den cirkulationspumpe vi har til vores brugsvand bare er en ganske almindelig cirkulationspumpe og altså ikke en i rustfrit stål, messing eller bronze.
Hvad præcist betyder det for rørene? Jeg tænker på om det kan beskadige rørene fordi metaller kan gå i forbindelse med hinanden?
Eller er det "bare" pumpen selv, som ruster op?

Hvis det er førstnævnte skal den jo udskiftes ASAP. Ellers kan man vel vente til den nuværende ikke længere fungerer?
Jeg kan se, at den cirkulationspumpe vi har til... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tja... det kommer vel stadig meget an på hvad du har af rør pt. fordi aflejringer kan opstå hvis du har eks. jern og kobber i samme streng.
Og jo, der kan naturligvis også opstå kalkaflejringer og rust, i og med at der er tale om brugsvand, dvs. med ilt og kalk. Men en evt. forstoppelse vil jo næppe opstå de første par dage, og du vil nok også opleve at trykket falder en del hvis det er på vej.
Så personligt vil jeg mene at du ikke behøver at skifte før du får problemer, med mindre pumpen sidder på kobberrør, men der er sikkert andre der vil have en anden opfattelse.
til jan
altså når du siger de billige grundfoss kan det skam os meget nemt lade sige gøre for en sådan pumpe ser jo fuldstændig ud som en til central varme der er kun den forskel at pumpe huset er lavet af et ædelt metal altså et der ligger højt i spændings rækken og der ved har svære ved at korrodere det vil jo enlig os være ret dumt at lave sådan en pump kun til brugsvand hvis man bare kun bruge en normal, der ud over vil den være alt for dyr i brug og kraftig over dimsionert til et parecel hus så mere prisen for den rigtige vil hurtigt tjene sige selv hjem.. jeg vil stadig mene at der ka ske skader og har du tænkt på om det kan ha nogen effekt på vand kvaliten.. mvh steffens
mvh steffens
Hej

belært af egen erfaring ved jeg, at problemet med cirkulation på det varme brugsvand er faren for galvanisk tæring. Ved cirkulation af brugsvandet så gælder den almindelige jern-før-kobber-regel ikke mere. Ideelt skal hele cirkulationsstrengen inkl. pumpe ligge ens i spændingsrækken.

Derfor skal cirkulationspumpen være lavet af det samme materiale som rørene eller evt ligge lavere. Hvis den ligger højere, så tæres rørene. Hvis den ligger lavere så tæres kun pumpen, og den er altså nemmere at skifte end rørføringen. Messing og rustfrit stål ligger nogenlunde ens i spændingsrækken så vidt jeg er blevet fortalt.

mvh Janus
Citat fra Lyngbye

Hej


Messing og rustfrit stål ligger nogenlunde ens i spændingsrækken så vidt jeg er blevet fortalt.

mvh Janus


Hej..
Alt vi laver er i rustfrit.. Måske derfor grundfors levere ups pumperne med ??
Kunne se sådan ud...
Vi måler vandkvalitet 1gang om mdr. Som bliver sendt ind til check, har aldrig haft bøvl i den retning..
Vi har et dagligt forbrug på ca. 30m3 koldt og ca. 5-10m3 varmt vand.

Mvh Jan J
jan
kan se ud fra det du skriver at du må ha med en eller anden form for industri at gøre og der er det skam rigtig nok at man andvender i visse tilfælde den slags pumper men det er jo svært at drage pareller til en ganske enkle hus installation..
mvh steffens
Annonce
Citat fra steffens

jan
kan se ud fra det du skriver at du må ha med en eller anden form for industri at gøre og der er det skam rigtig nok at man andvender i visse tilfælde den slags pumper men det er jo svært at drage pareller til en ganske enkle hus installation..
mvh steffens


Hej Steffens..
er det ikke de samme ting der gør sig gældende.?? At varmt vand fx.indeholder mindre ilt end koldt, er vel det samme uanset hvilket "hus" vi taler om.?? Jeg tror at en "for stor" hastig i cirkl. er et noget større problem for rør evne til at forblive tætte, end indv. tæring p.g.a ilt.. Ret mig hvis jeg tager fejl..
Skulle jeg have misforstået det, er jeg meget inteseret i at få det klargjort.. Så er der en hel del "høje" herrer der får røde øre :-)


Mvh Jan J
hej jan
altså det er såre simpelt man andvender oftes en almendelig pumpe til industri brug det bliver gjort ud fra først og fremmset prisen da en pumpe med bronze hus er noget dyre så her vælger man oftes at springe over hvor gæret er lavest der næst er der leverings tid på en bronze pump men prøve næste gang du kommer forbi en pumpe så kig nærmer på den står der et "B" efter ups feks. er det en pumpe til brugsvand cirkulation der er montertet større er forskellen ikke..
mvh steffen.
Citat fra steffens

hej jan
altså det er såre simpelt man andvender oftes en almendelig pumpe til industri brug det bliver gjort ud fra først og fremmset prisen da en pumpe med bronze hus er noget dyre så her vælger man oftes at springe over hvor gæret er lavest der næst er der leverings tid på en bronze pump men prøve næste gang du kommer forbi en pumpe så kig nærmer på den står der et "B" efter ups feks. er det en pumpe til brugsvand cirkulation der er montertet større er forskellen ikke..
mvh steffen.


Hej Steffens..

Takker mange gange for dine indlæg.. Men jeg vil da undersøge sagen.. Der skal ski "ikke springes over hvor gæret er laves" Det skal laves rigtig.
Det tager som bekendt ligeså lang tid at lave rigtig som forkert arbejde..
Som jeg forstår dig skal det være "b" pumper, og det er det ikke.. Så nogle skal af med en forklaring.. Bliver det rigtig sjovt, skal jeg nok skrive tilbage :-)


Mvh Jan J
jan

sådan er det desværre mangen gang man vælger den bløde mellem vej og især når der ka spares penge.
og ja B for bronze

mvh steffen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis