Almindelig cirkulationspumpe brugt til brugsvand, skidt?

Jeg kan se, at den cirkulationspumpe vi har til vores brugsvand bare er en ganske almindelig cirkulationspumpe og altså ikke en i rustfrit stål, messing eller bronze.
Hvad præcist betyder det for rørene? Jeg tænker på om det kan beskadige rørene fordi metaller kan gå i forbindelse med hinanden?
Eller er det "bare" pumpen selv, som ruster op?

Hvis det er førstnævnte skal den jo udskiftes ASAP. Ellers kan man vel vente til den nuværende ikke længere fungerer?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dion..
Er du sikker på den ikke bare sidder som cirk af det varme vand..???
Det tryk der er fra "værket" burde da være mere end nok til at drive brugsvand op/rundt i de fleste bygninger, med mindre de er over 30m høje.??

Mvh Jan J
hej

går ud fra at det er cirkulations pumpen på det varme brugsvand der er tale om? som altså ik har til opgave at pumpe brugsvand frem til tappe stedet men kun sørge for at vente tiden på det varme vand ikke overstiger 10 sek..
hvis dette er tilfældet så bør pumpen skiftede til en anden aller helst en tids styret og evt os terrmostat styret.
der er bestemt risko for at rust fra pumpe huset ka aflejer sig i resten af installationen.

mvh steffens
Jaja det var også det jeg mente - pumper varmt vand til hanerne smile

Den er allerede tidsstyret vha et alm. ugeur.

Du mener altså, at den vil afgive rust til resten af installationen og måske kan forårsage skader/tilstoppelser? Er nemlig min frygt, men min VVS-broder mener ikke, at den kan skade andet end sig selv.
altså det er jo faktis ik pumpen der er problemet men pumpehuset der i dette tilfællder er lavet i støbe gods i stedet for evt messing som du os selv skriver. problamatiken ligger i at når vi snakker brugsvand er at det er ilt holdigt vand i modsætning til evt central varme som er ilt frit og der med os korrsions fri. så der ved må man ku konkulder at der vil ku opstå følge skader. her med min vudering af sagen

mvh steffens
Annonce
Citat fra Djon

Jaja det var også det jeg mente - pumper varmt vand til hanerne smile

Den er allerede tidsstyret vha et alm. ugeur.

Du mener altså, at den vil afgive rust til resten af installationen og måske kan forårsage skader/tilstoppelser? Er nemlig min frygt, men min VVS-broder mener ikke, at den kan skade andet end sig selv.


Hej igen..
Tror nu ikke den pumper varmt vand til dine vandhaner.. dens opgave er at få vandet til at cirkulere i din cirkulations_ledning.. så du ikke skal vente på varmt vand ret lang tid.. Hvis det er sådan er det helt normalt at bruge en normal/billig cirk_pumpe..

Mvh Jan J
hmm jan
man bruger da ikke bare hvilken som helst pumpe til at cirkulerbrugsvand med det ska være en der er godkendt til formålet. en pumpe fra en eks et central varme anlæg vil ikke være bereget til at køre i ilt holdigt vand...
mvh steffens
Hej steffens..

Til det brug har jeg aldrig brugt andet end Grundfos (de billige) Tror dem vi bruger mest hedder ups 25-40 (ikke helt sikker ?).. Vi har altid hørt at hvis cirk_temp er under 50grader er de helt ok.. (de oplysninger har vi fået fra Grundfos, så jeg håber ski for dem at det er rigtig :-))

Mvh Jan J
Jeg har nu altså OGSÅ fået min VVSer til at installere en pumpe til det varme vand, fordi det er/var op til 7 minutter om at komme frem til den fjerneste hane (!)
Det man gør, eller jeg ved godt det kan laves smartere, men det DENNE VVS'er gjorde, var at etablere en "cikulation" af det varme vand, identisk med centralvarmen. Vandet pumpes så med en vortex-pumpe rundt mellem fyr og haner, og så skal man ikke vente så lang tid på varmt vand.

Men i modsætning til mine cirkulationspumper, så er DENNE pumpe nu altså en anden, så jeg vil da tro at vortex pumpen er lavet til formålet ? Så måske er det mere et spørgsmål om at få den rigtige pumpe, end om pumpen gør det rigtige ?
Vortex ser også ud til kun at lave brugsvandspumper, så vil tro, at du har en der er galvaniseret. Og ja mit spørgsmål går ganske enkelt ud på, om det er skadeligt for ens brugsvandsrør at have en cirkulationspumpe, som ikke er beregnet til brugsvand.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis