Olieradiator eller alm. el?

Hej

Jeg undrer mig over hvorfor fritstående elradiatorer næsten alle er oliefyldte hvorimod vægradiatorer næsten alle er uden olie?

Hvad er egentlig mest effektivt - oliefyldt eller alm.?

VH Jeppe
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De er lige dårlige.... Utrolig ineffektive.

Den ene har bare en stor masse som er opvarmet, hvor den ene varmer her og nu.
Citat fra Vindingen

Hej

Jeg undrer mig over hvorfor fritstående elradiatorer næsten alle er oliefyldte hvorimod vægradiatorer næsten alle er uden olie?

Hvad er egentlig mest effektivt - oliefyldt eller alm.?

VH Jeppe


Hej Jeppe..
Når du spørger om hvad der er mest effektiv, vil jeg mene det er olieradiatoren.. det kræver mere energi at varme den store "masse" op, men til gengæld kræver det ikke så meget at veligeholde energien.. Så er det et sted med varme på hele tiden ville jeg vælge olien... men begge er meget dyre at køre med... men det var selvf. ikke det du spurgte om. :-)

Mvh Jan J
Begge er 100% effektive! De omsætter 100% af den afgivne energi til varme, og de gør det dér hvor du ønsker det, ikke i et fyrrum el. lign., så det fås ikke bedre! Desværre er el så dyrt i DK at du fåre mere varme pr krone ved andre opvarmingsformer, det er nok det Zink Brian mener med at de er ineffektive.

På et tidspunkt boede jeg i en lejlighed uden centralvarme og brugte en del elvarme. Den gang var de oliefyldte radiatorer ikke særlig almindelige og jeg havde kun "almindelige". Jeg ville nok vælge oliefyldte hvis det er som primær opvarmingskilde og "almindelige" hvis det er til ekstra varme når den øvrige opvarming ikke kan følge med eller er for langsom.

mvh
Torben
Nu Filosoferer du jo kun over emnet Jeppe, men skal du igang med at indstalerer vil jeg nok anbefale dig en varmepumpe istedet. På de bedre modeller putter du kun 45-50 øre i for hver Kw. du får ud af dem.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Vindingen

Hej

Jeg undrer mig over hvorfor fritstående elradiatorer næsten alle er oliefyldte hvorimod vægradiatorer næsten alle er uden olie?

Hvad er egentlig mest effektivt - oliefyldt eller alm.?

VH Jeppe


Måsker er en elvarmeblæser bedre? bortset fra støjen, men de fås også lydsvage - de giver ihvertfald hurtig varme. Mit indtryk er at oliefyldte elradiatorer bruger en masse strøm uden at give ret megen varme - måske fordi de i modsætning til elpaneler er uden konvektion?

Mvh ole ben
Annonce
Jeg har faktisk sådan en olie fyldt el radiator stående på loftet i et værelse. Og jeg er godt tilfreds med dens ydelse, jeg stiller den på 800w og så går der 2 timer til der er en rimelig temperatur i rummet der er på 20 m2. Så nogen konvektion må der være !

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Jeg har faktisk sådan en olie fyldt el radiator stående på loftet i et værelse. Og jeg er godt tilfreds med dens ydelse, jeg stiller den på 800w og så går der 2 timer til der er en rimelig temperatur i rummet der er på 20 m2. Så nogen konvektion må der være !

V.h. Håndværkeren


Selvfølgelig vil der det - men det er næsten som forskellen på en brændeovn m. strålevarme og en med konvektion.

Den med konvektion skaber ekstra cirkulation i rummet og dermed bedre varmefordeling, samtidig med at den udnytter energien bedre, fordi den har en større overflade til at overføre varmen og der under varmeopvarmningen skabes turbulens ligesom i en skorsten.

Mvh
En olieradiator må være lidt langsommere til at reagere, jeg mener når der skal luftes ud og sådan. Det må jo være en fordel.
mvh.
Erik
Det er jo ikke selve radiatoren der er følsom for svingning i graderne, men thermostaten og den reagere som på alle andre el apparater. jeg slukker altid ved udluftning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis