Betonfræser, betonsliber eller betonhøvl?

Jeg har et betongulv hvor jeg skal have høvlet ca. 1-2 cm af, men jeg er tvivl om hvordan.

Skal jeg bruge en fræser, sliber, høvl eller evt. rillefræser og mejsel?
Hvad er forskellen på høvl, fræser og sliber?

Jeg overvejer at købe en murrillefræser i Harald Nyborg (http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6716&n=10&KundeID=) og fræse en masse riller og derefter udbanke med mejsel. Kan det lade sig gøre?
Det er et rum på ca. 5 m2. Er der nogen der har en idé om hvor lang tid det kan tage?

Tak for hjælpen!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens lade sig gøre, maskinen kan indstilles på et bestemt dybde. Jeg har selv pillet en halv væg ned på denne måde.... Men lad det lige være sagt at den maskine HN har IKKE er specielt velegnet til at køre i et gulv, og at du skal huske at købe ekstra klinger med, da de medfølgende er fine til gasbeton, men ikke så gode til RIGTIG beton. Herudover, hvis du har mange eller store sten i din beton så ryger klingerne lidt hurtigt....
Og så kommer problemet med at hvis din beton ikke er MEGET stærk, så får du ikke 1-2 cm af. Så kommer der 1 cm af et sted og 3 lige ved siden af. En mejsel er ikke et præcisionsinstrument i hånden på en uerfaren bruger. Så regn med at du skal nivelere igen bagefter.

Men så er det også gjort billigt.

Men har du i det hele taget tjekket hvor MEGET beton der er under de 2 cm du vil have af ? For ofte ser jeg at der ligger en råbeton under et betonklaplag, som "normalt" kun er 1-3 cm.

Og som en yderligere fordel ved eks. at tage DET HELE af, så kan du jo lægge gulvvarme når du støber op igen.
Jeg brugte selv en rillefræser fra Harald Dyt-båt. Jeg skulle have 2 cm af på et 50x200 cm stort stykke. Jeg rillede med en afstand svarende til bredden på mejslen til min borehammer. Det gik rigtigt nemt! Bagefter rettede jeg det af med en slibekop som de også havde på tilbud i HN til 80,- Den virkede fint. Men for satan det støver...!!

Jeg synes du skal lave en vurdering af dit gulv. Hvis det er til at arbejde med (Ikke for hårdt) kan du låne en sliber hos et byggemarked. Den jeg så på havde 3 slibekopper under. Jeg skulle så købe kopperne til en værdi af godt 1200,- og det var så også for at leje maskinen.
Jeg ved også at der findes et apparat der "kradser" betonen væk. Men jeg aner ikke hvad de hedder eller hvordan den fungerer.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
hej hej Jeg ville leje en sliber til betongulv.
I praksis er det stort set det samme som når du skal slibe et trægulv, det er bare et andet materiale også er der støvsuger på og du går rundt med den. Den larmer meget men det giver et fantastisk resultat.
Sådan en maskine kan lejes ved Div. udlejningsfirmaer prøv Ramirant - JM trykluft feks. Venlig hilsen Elinstallatøren.
har selv været omkring samme manøvre - bare på 60 m2. Lejede en betonhøvl og tilhørende støvsuger.

Det er ikke så besværeligt som man skulle tro - sådan en høvl (som i virkeligheden sliber) er enormt stærk og effektiv

God arbejdslyst smile smile
Hej Boso!
Skal have et trægulv (med elvarme under) ovenpå beton gulv! Er i tvivl om betonen er tiltrækkelig lige! (hvilket typisk er en god indikation på den ikke er!!)

Derfor: Hvordan er det at arbejde med betonsliber,- er det muligt at slibe betonen så lige, at det det umiddelbart kan anvendes som underlag for trægulv?
Jeg gad ikke det svineri. Af med hele klaplaget og så støb et nyt. Klaplaget slipper ofte råbetonen...

Hvor svært kan det være?

Til MHQ: Start en ny tråd!

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis