Nyt hul i mur til vindue

Hej alle,

Vi skal have lavet et nyt vindue i stueetagen i gavlen på vores hus fra 1935 som har en fuld første sal. Muren er dobbelt muret, og vi er i tvivl om hvilke typer af overligger man bør ligge ind. Vinduet skal være ca. 175 cm bredt.

Vi er blevet anbefalt tegjlbjælker, og vil høre om der er nogle som har erfaringer hermed, og eventuelt hvad priserne sådan cirka er på de dobbeltskiftet teglbjælke til ovenstående vindues bredde, og samtidig om der er nogle som har erfaringer med alternativer.

Takker på forhånd
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Wildau

Hej alle,

Vi skal have lavet et nyt vindue i stueetagen i gavlen på vores hus fra 1935 som har en fuld første sal. Muren er dobbelt muret, og vi er i tvivl om hvilke typer af overligger man bør ligge ind. Vinduet skal være ca. 175 cm bredt.

Vi er blevet anbefalt tegjlbjælker, og vil høre om der er nogle som har erfaringer hermed, og eventuelt hvad priserne sådan cirka er på de dobbeltskiftet teglbjælke til ovenstående vindues bredde, og samtidig om der er nogle som har erfaringer med alternativer.

Takker på forhånd


Hej.

Er det noget du selv vil gå i krig med ?

PE

Selve arbejdet er jo ikke voldsomt, men det er vigtigt med en ordentlig beregning, jeg har for kort tid siden repareret en bærende væg, da en flok "håndværkere" var lidt for ligeglade med om den var bærende og kun støttede den med et par lægder.


Vi har ingeniør beregninger på det, så det bør være i vinkel - ønskede at høre om der var nogen som havde erfaringer med alternativer og hvad disse teglbjælker ca. koster.

P
Tegloverliggere har mange priser, afhænger bla. af stentype....
Hvis du skal bruge en 9 stens overligger i 2 skifte, så regn med 90 kr pr sten +m....Dvs ialt 18 sten, det er en ca. pris.
Du skal jo også lige bruge en dobbelt ved din bagmur.

Er din gavl muret hele vejen op?

Jeg kan ikke forstå at det er nødvendigt at den skal være 2 skifter i højden. Jeg har flere gange muret enkeltoverliggere på 9-11 sten i længden....

Hmm, det har den rådgivende ingeniør jo nok styr på.

Anders
Citat fra Wildau

Hej alle,

Vi skal have lavet et nyt vindue i stueetagen i gavlen på vores hus fra 1935 som har en fuld første sal. Muren er dobbelt muret, og vi er i tvivl om hvilke typer af overligger man bør ligge ind. Vinduet skal være ca. 175 cm bredt.

Vi er blevet anbefalt tegjlbjælker, og vil høre om der er nogle som har erfaringer hermed, og eventuelt hvad priserne sådan cirka er på de dobbeltskiftet teglbjælke til ovenstående vindues bredde, og samtidig om der er nogle som har erfaringer med alternativer.

Takker på forhånd


Hej Wildau.

Jeg går ud fra at ydervægskonstruktionen er omkring 35 cm. bred ? og at dine vinduer ikke er mere end 50 mm. tilbagetrukket fra forkant facade.

Så kan du konstruere overliggeren med almindelige 108 mm. tegloverliggere.
Hus, at den yderste skal være egnet til udvendig brug!

Dvs. i ligger overliggeren op i facaden, hæver den omk 1-1,2 cm. på midten så den får pilhøjde opaf, det kan i gøre med en alm. lægte, eller forskalling.
På overliggeren, der ligger i rustfaste musetrapper, med et rimelig vederlag. Hvis i ligger ligeledes ligger musetrapper i tredie skifte, så vil jeg garantere for det holder. Husk at mørtelen skal være KC 50/50/700 blandingsforholdet ca. 1 del cement til 6 dele mørtel.
Normal opmuring kan udføres med en KC 50/50/700 Blander man som de fleste i rumfangsmål, så hedder blandingen 1 liter cement og 14 liter kalkmørtel.

Denne metode er absolut den billigste måde at lave overliggeren på.
Her i Danmark "Nordjylland" er stenpris for overlligger omk 28 kr./sten

Ps. husk 30 mm. isolering i sammenmuring/vinduesfals.

God fornøjelse.

PE

Vedr. opmuringsmørtel..... Det var godt nok en stærk en, pev.
Hvis du tager udgangspunkt i 6,6% bakkemørtel, og ålborg cement, så er forholdet for stærkt...
Bland hellere 1:10( 1 del cement og 10 dele mørtel). Vi har mørtel kontrol på vores pladser, vejle kalk og mørtelværk tager prøver hver gang de leverer. De tager både prøver af det mørtel vi har i blanderen og det i stakken. Ud fra resultaterne kan man så se det faktiske blandingsforhold mørtlen er blandet i. Og 1:10 passer faktisk til 50/50/700....

Anders
Citat fra andersj

Vedr. opmuringsmørtel..... Det var godt nok en stærk en, pev.
Hvis du tager udgangspunkt i 6,6% bakkemørtel, og ålborg cement, så er forholdet for stærkt...
Bland hellere 1:10( 1 del cement og 10 dele mørtel). Vi har mørtel kontrol på vores pladser, vejle kalk og mørtelværk tager prøver hver gang de leverer. De tager både prøver af det mørtel vi har i blanderen og det i stakken. Ud fra resultaterne kan man så se det faktiske blandingsforhold mørtlen er blandet i. Og 1:10 passer faktisk til 50/50/700....

Anders


Hej Anders.

Forholdet er ok. Det er bare 4-5 skifter over overligger, det andet murværk skal bare have 1:10 6,6% bakkemørtel.

PE

Uden at blande mig i mørtelblandingsforholdet (jeg blander normalt også for stærkt, og det er ikke så godt, man skal normalt blande i nogenlunde samme forhold som den eksisterende mørtel, da det ellers risikere ikke at hænge ordentligt ved. Jeg skal gang på gang ud og lægge nyt mørtel efterhånden som de for stærke blandinger skaller af. Pisseiriterende), så har jeg også rodet lidt med huller i en bærende væg.
Sten/Ståltegl er ikke så dyrt. Jeg tror jeg kom af med omkring kr. 160-180 pr meter. Men min væg var også bærende, I hvertfald den inderste væg bar på taget, så jeg valgte at sætte trumf på og lægge et IPE jern ind i indervæggen, og tegl i hulmuren og ydermuren. IPE og HBD jern er dog en del dyrere, men hvis man kender en flink smed, så kan man normalt få dem for omkring en tusse. Det er normalt ikke nødvendigt, især ikke hvis du "kun" har et lille hul, men jeg skulle jo alligevel pudse muren bagefter, så om jeg lagde det ene eller det andet, var vel hip som hap tænkte jeg.
Det enste er at man vist nok skal huske at male et IPE/HBD jern i noget rustbeskyttende maling (er ikke klar over omdet er en anbefaling eller et krav, så jeg gør det bare, så dyrt er maling altså heller ikke). Og man skal også lægge nogle cm brandhæmmende rundt om (puds eller gips er ok), det mener jeg ikke er et krav ved teglene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også