Skorsten med dårlig træk

Jeg har lige flyttet en brændeovn fra en skorsten i stuen til en anden skorsten i soveværelset, dvs flyttet skorstens rør. Tidligere havde jeg ca. 3 m rør fra ovnen ind i optrækket. den nye placering giver kun ca 1 m rør. nu er det sådan at vores træ er lidt vådt.. problemet er at det nye sted (soveværelset) har røgen en tendens til at komme ud i rummet specielt når man åbener oven for at fylde brænde i.

Hva kan det skyldes? dårligt træk ! men hvorfor? lysningen i optrækket er det samme, 20 x 30 cm
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Hans01

Jeg har lige flyttet en brændeovn fra en skorsten i stuen til en anden skorsten i soveværelset, dvs flyttet skorstens rør. Tidligere havde jeg ca. 3 m rør fra ovnen ind i optrækket. den nye placering giver kun ca 1 m rør. nu er det sådan at vores træ er lidt vådt.. problemet er at det nye sted (soveværelset) har røgen en tendens til at komme ud i rummet specielt når man åbener oven for at fylde brænde i.

Hva kan det skyldes? dårligt træk ! men hvorfor? lysningen i optrækket er det samme, 20 x 30 cm


Hej Hans..
Tror helt sikkert det er dårlig træk.. mere højde på skorstennen..
Du skal selvf også have noget luft ind i soveværelset når du bruger din brændeovn.. ild skal have meget ilt.. og er døre og vinduer lukket, kan det selvf. også være det der driller dig..????

Mvh Jan J
Hej Jan

Tak Jan, det var sådan set også det jeg regnede med var problemet. Har man en tommelfinger regel for hvor meget mere højde der er nødvendig?, hvad med sådan en mølle som man placerer øverst på skorstenen. virker det?
Hej
Husk at kombinationen dårligt træk og vådt brænde giver en stor risiko for løbesod når røgen køler af i skorstenen!! Og dermed giver risiko for skorstensbrænd mv.

Hvad med at købe noget tørt brænde og bruge af det - indtil det andet er tørt om et års tid?

Og, så overveje at få sat en kerne i skorstenen - enten en Isokert eller et skorstensrør. På den måde bliver trækket bedre og røgen køler ikke så meget af og afsætter løbesod.

Vh, Silas
Hej Silas

Vi købte træet som tørt, men vi har haft det liggende udenfor i regnen, så det er lidt vådt.

Jeg overvejer ideen om at forlænge røret en smule, men ville gerne vide om der var en eller anden form for tommelfinger regel for hvor langs det skal være.

tak for indlægget
hmm, jeg kender ingen tommelfinger regler selv. Men ellers ring til skorstensfejeren, de plejer at kunne komme med nogle gode råd til hvad man skal gøre.

Vh, Silas
Annonce
det med at dit træ har ligge ude i regnen betyder ikke så meget, bare du tar det ind en uges tid inden du bruger det.
med hensyn til trækket kan jeg anbefale en af de hatte det snurrer rundt når det blæser lidt, mine forældre havde samme problem og det blev løst med en sådan hat.
for sjov kan du jo køben en fugtmåler og se. det skal helst ikke være over 18% når du fyrer med det.
Ups.. var måske lidt for hurtig..
Gik ud fra det var en stålskorsten, men kan nu læse er det jo ikke er sikkert..
Er det en muret skorsten..? er jeg helt enig med Silas.. i med en kerne..
Når du starter en forbrændning er noget af det vigtigste at trækket er ok.. det betyder at skorstenen skal blive så hurtig var som muligt.
Det kan jo også være at du "fedter".. lukker ned før skorstenen er rigtig varm ??? I opstart skal der fuld knald på..

Mvh Jan
tusind tak for alle de gode indlæg.. vi klemmer på.
Citat fra Hans01

Jeg har lige flyttet en brændeovn fra en skorsten i stuen til en anden skorsten i soveværelset, dvs flyttet skorstens rør. Tidligere havde jeg ca. 3 m rør fra ovnen ind i optrækket. den nye placering giver kun ca 1 m rør. nu er det sådan at vores træ er lidt vådt.. problemet er at det nye sted (soveværelset) har røgen en tendens til at komme ud i rummet specielt når man åbener oven for at fylde brænde i.

Hva kan det skyldes? dårligt træk ! men hvorfor? lysningen i optrækket er det samme, 20 x 30 cm


Går røret 1 m vandret eller lodret? Hvor længe har du fyret med den nye placering? Hvis det er en gammel muret skorsten skal den "holdes varm" hele tiden for at fungere. Hvor tæt er soveværelset? - ligger det evt. i modsat vindretning af den gamle placering? Hvor stor er ovnlågen? - hjælper det at åbne lågen langsomt?

Selv bruger jeg at åbne lågen på klem først og så vente nogle få sekunder inden jeg slår den helt op (lidt afhængig af vindforholdene) - på denne må trækkes røgen op gennem skorstenen inden jeg skal fylde brænde på, men jeg har også været nødt til at droppe de store dobbeltlåger og istedetfor lave en mindre indfyringsåbning i siden af brændeovnen.

Mvh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis