Ford Escort Varmeblæser

Jeg har lige erhvervet mig en Ford Escort CL 1,6 fra 1992, og jeg oplever at varmeblæseren ikke fungerer. (Dug, ARGH!)
Jeg har checket sikringen dertil og den er intakt. Har endda prøvet med en anden.

Så jeg vil gerne ind og måle om der kommer strøm til blæseren.
Er der en venlig sjæl der kan fortælle mig vejen til blæseren? confused

På forhånd tak

Mvh
D. Høegh
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Allerførst pil kontakten ud og mål om der er spænding på. Er der ikke det, kan det være sikringsboksen det er galt med, de går i udu for et godt ord, og det første der gerne forsvinder er nemlig strøm til blæseren.
Er der derimod spænding på kontakten, så mål om det kommer ud af den igen.
Gør det det, kan det være formodstanden. I denne er der anbragt en termosikring magen til dem der sidder i kaffemaskiner. Den kan være stået af.
Sidst men ikke mindst. Det kan dog også være selve blæsermotoren, men jeg hælder til sikringsboksen.
Mbh autoole
Jeg har nu målt på afbryderen, og får 6 volt på den midterste kontakt som det eneste. Satte nul-lederen på bilens stel og målte alle 4 kontakter
Her en groft fortegnet skitse af kontakerne i afbryderen:
nge1yzazytbjmju4zmqxmdjkntliywnjmwu1nwq2ndg.jpg
Nogle ideer til næste skridt? Umiddelbart vil jeg mene at afbryderen er færdig. Men bør der kun komme 6V til kontakten?
Hej igen
Der er 12V på sikring 14. Fra den går der er sort/rød ledning op til kontakten.
På kontakten er der så 2 rød/sort ledninger, en gul/sort samt en grøn/sort.
På den ene af de rød/sorte skal du altså have 12V.
Da du kun har 6V, mangler der jo noget, og drejer du kontakten et hak frem, forsvinder de 6v nok, så jeg tror at sikringsboksen er kaput. Du kan flytte ledningen på boksen til et andetsted med + når der er tænding på, men det er en stakket frist. Du kan via i. bogen finde ud af hvilket relæ der styrer varmeblæseren, hiv det ud og mål om der ikke også er for lav spænding nede i stikket.
Da sikringsboksen er bygget op i 3 lag, med kredsløb på begge sider, er det en håbløs opgave at prøve at reparere, og i dette tilfælde vil jeg ikke tilråde at købe en brugt, da den jo også kan være angrebet af "sikringsboksesygen".
En ny koster ca 1500 Kr. + moms og har du ikke for mange tommelfingre, kan du skifte den selv. Den nye kommer med sikringer, men skal have overflyttet alle relæer og dioder. Alle ledninger er samlet i stik der bliver låst automatisk, og kun en enkelt er skruet fast.
Håber at dette hjælper dig.
Ps. jeg skal i byen denne weekend, så kan ikke svare yderligere før søndag aften.
Mvh Ole
Efter at have snakket med en kollega, er vi kommet frem til nogenlunde det samme som det du siger. Nemlig at problemet ligger tidligere i systemet, nok højest sandsynligt sikringsboksen, som du siger ofte er plaget af "sygdom".

Jeg ville ønske jeg kunne følge dit råd og købe en ny sikringsboks, men jeg er nok nødt til at tage chancen og se om jeg kan finde en brugt sikringsboks, for jeg vil helst ikke ofre så meget på at få blæseren til at virke igen. Det synes jeg ikke umiddelbart den er værd.
Så jeg vil erhverve mig en "ny" boks ASAP, og se om det hjælper.
Hvis det virker, har du været til stor hjælp! Jeg takker herfra!
Annonce
Hej igen
Lad os høre når du har nyt.
Mvh autoole
Hejsa
HJÆLP !! HJÆLP !!! HJÆLP !!!
Har en ford escort fra 96. har lige flyttet ALLE ledninger fra den gamle sikringsboks, over på en ny købt hos ford,
Nu er bilen helt død !!! Starteren tager ikke fat ?????
hej jeg har også problemer med at varme blæseren og omdrejningstælleren ikke virker og dertil er lyset også væk ved blæseren hvad kan det være og hvordan kan jeg lave det er en gør det selv mand det skal lige siges at det er en ford escort stc fra 30 01 92
det skal lige siges at det er en ford escort stc fra 30 01 92
Hej Deehawk
Jeg har selv samme problem... :-(

Jeg skilte kontakten ad....
tjekkede sikringer...
fulgte ledninger...
gav op...
kørte til en elektro-mekaniker....
betalte 525,- for at få at vide, at det var "blæsermotoren" der var slidt...
købte ny/brugt blæsermotor på ophug... (375,-)
brugte 3 timer på at få den gamle ud, og den nye ind...
startede bilen....ALT VIRKEDE....:-)
slukkede bilen...
ventede en time...
startede bilen...alt virker stadig...næhh...der holdt blæseren pludselig op ?
kørte ind for at handle....pludselig går bilen i stå hver gang jeg træder på koblingen ?

Så nu er jeg mere på røven end før :-(

kan også lige tilføje at jeg først købte en "kabine-varmer" i thansen for 100,-
.....IKKE pengene værd...man kan lige så godt bare selv puste på ruden :-(

mvh: max
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis