vindue spørgsmål??

Hej derude!

Jeg står og skal have skiftet vinduer i hele mit hus til foråret, og er begyndt og kigge mig lidt rundt omkring for og finde priser, kvalitet mv. Derfor har jeg lige et par enkelte spørgsmål til jer. Jeg vil have træ/alu vinduer enten som bondehus eller dannebrog.
Men hvor finder man kvalitets vinduer henne? jeg syntes der er mange om budet hvis jeg søger på nettet. Hvad er jeres erfaringer? Jeg har kigget lidt på sparvinduer.dk er det godt eller skidt?
Så kan jeg se at man kan få vinduer med friskluftventiler, men hvor mange af de ventiler skal man have? er et vindue med friskluftventil nok pr. rum eller skal det være i alle vinduer?
Jeg håber i kan hjælpe til at jeg bliver lidt klogere. på forhånd tak.
Mvh Sonni
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har selv valgt kipa vinduer, men dem er der også delte meninger om, prøv søgefunktionen, eller se de andre tråde ,der er mange komentarer til de forskellige mærker

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

det er meget svært, for herinde er der 1000 forskellige måder folk er blevet behandlet på de forskellige steder, jeg har handlet gunsti og er tilfreds med dette. jeg kan dog anbefale dig at kigge tidligere indlæg om vinduer, her vil du høre meget forskelligt.
Hej.

Du bør nøje overveje hvilken type vindue som passer bedst til dit hus!

PT Vinduer har et godt produkt i træ/alu og er rimelig med deres priser.

PE

Hvis du vil betale lidt mere for vinduer, så er Rationel, eller Velfac helt sikkert noget af det bedste. Ellers er der Outrup og kpk. Det er de 4 mærker vi arbejder mest med. Og det er rigtig fine vinduer.

Angående friskluftventil, ville jeg vælge det i hvert vindue, Skader aldrig med ventilation, hellere for meget, end for lidt wink


Mvh Carsten Tømreren
Hej Orla.

Hvis man vælger 200 serien, den er næsten umulig at fuge ordentligt.

Du har vel ikke bemærket at Sonni skal have skiftet sine gamle vinduer smile Jeg synes ik det er hel smart at karmen er så slank, det giver meget ekstra arbejde i lysninger og bundstykker sad

PE

I Velfac skal man vælge 400 serien. Den er en smule dyrere, men meget pænere.

200 serien, er den hvor selve rammen udvendigt åbner med op. Det kræver derfor at din mur er pæn et stykke ind på siden af vinduerne, da man får den af se.
Jeg siger da mange tak for alle de svar som jeg har fået. Ja jeg ved godt jeg nøje skal overveje hvilke vinduer der passer bedst til huset, men nu var det bare sådan gode generelle råd jeg bla. søgte, også med kvaliteten på de forskellige vinduer. Men kan man få velfac i bondehus og dannebrogsvindue? jeg troede faktisk kun de lavede til nye(ere) huse, og da mit er fra 1893 skal det jo selvfølgelig passe ind i resten af stilen. koster fks velfac ikke spidsen af en jetjager? ikke fordi at det betyder det helt store. jeg mener at jeg hellere vil betale fks 10000 kr mere for og få de helt rigtige vinduer, men som til gengæld holder 30-40-50 år ud i fremtiden.
Jeg har både dyre og billige vinduer og døre i mit hus.

Min erfaring siger mig, at det er alfa og omega, at man maler sine vinduer meget grundigt inden man sætter dem i, og så vedligeholder dem fornuftigt bagefter.
Der hvor jeg har sjoflet vedligeholdelsen, kan jeg se et begyndende forfald, hvorimod de der er blevet behandlet ordentligt, dvs malet hver 2-3. år ser helt perfekte ud.
Ligeledes er min erfaring, at vinduer der sidder i et hus med god ventilation og lav luftfugtighed holder sig langt mere friske, end hvis de sidder i et uopvarmet og halvfugtigt rum.

Jeg havde her i sommer et par af de billige ude, pga lidt ændring af placering, og så til min glæde at de var fuldt ud så friske som da de blev monteret for 12 år siden.

Jeg udtaler mig kun om mine egne erfaringer og forsøger ikke at kloge, men jeg personlig gider ikke ofre spidsen af jetjavver på et vindue, med de erfaringer jeg selv har høstet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Selvfølgelig er det system 400 fra Velfac der bruges til de fleste renoveringsopgaver og de er stadigvæk med meget slanke profiler og kan så at sige laves i alle tænkelige udformninger.

Og pev: Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med ekstra abejde ved lysninger og bundstykker, for man kan da placere sine noter næsten efter ønske i karmen.
Det er rigtigt at system 200 er lidt trælse at fuge da rammerne skal afmonteres imens.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også