VW Polo - tomgangs-/accelerationsproblem

Hej,

håber der er en derude der kan hjælpe mig med følgende problem:

Har en Polo GT fra '92 - den har kørt knap 235.000 km, men kører i øvrigt fint. De seneste par dage er den begyndt at køre ujævt, både når den står i tomgang, men navnlig når man accelerer i 2. gear, hvor den ofte laver nogle ret kraftige "ryk". Den lyder heller ikke som den plejer - man kan tydeligt høre, at motorlyden er "ujævn". Desuden synes jeg at have bemærket at dens benzinforbrug er øget, hvilket også ses ved, at den ryger noget mere end normalt. For nylig er bl.a. tændrørene blevet udskiftet - en kammerat siger, at problemet muligvis opstået, fordi et af dem ikke er sat ordentligt i, og at "det lyder som om, at den kun kører på tre cylindere".

Jeg har ikke forstand på biler, så jeg håber, at nogen herinde kan se, hvad problemet er...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Martin_K

Hej,

håber der er en derude der kan hjælpe mig med følgende problem:

Har en Polo GT fra '92 - den har kørt knap 235.000 km, men kører i øvrigt fint. De seneste par dage er den begyndt at køre ujævt, både når den står i tomgang, men navnlig når man accelerer i 2. gear, hvor den ofte laver nogle ret kraftige "ryk". Den lyder heller ikke som den plejer - man kan tydeligt høre, at motorlyden er "ujævn". Desuden synes jeg at have bemærket at dens benzinforbrug er øget, hvilket også ses ved, at den ryger noget mere end normalt. For nylig er bl.a. tændrørene blevet udskiftet - en kammerat siger, at problemet muligvis opstået, fordi et af dem ikke er sat ordentligt i, og at "det lyder som om, at den kun kører på tre cylindere".

Jeg har ikke forstand på biler, så jeg håber, at nogen herinde kan se, hvad problemet er...


kender ikke polo så godt, men..
hvis den er med karburator/monopoint så tag en gang dieselstart og sprøjt ned mellem samling af manifold og karburator hvis bile ryger op i omdrejninger er det med 99,9% sikkerhed flangen mellem karburator og manifold der er revnet, alternativt tryk ned på karburator (typisk i højre side) hvis bilen går jævnt er det flangen.

hvis det er den vil jeg anbefale at købe den hos VW, dem fra Thansen har jeg erfaring med ikke holder ret længe

håber det kunne bruges
Mvh
Gert

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Martin_K

Tak for rådet. Det en 1,3 med karburator, så nu er det bare at finde hvor den sidder...Men hvad er det for en flange du nævner? Og tror du ikke, at det kan have noget at gøre med tændrørene og/eller strømfordeleren?


den er ikke så svær at finde, den sidder mellem din karburator og indsugningsmanifold.

den er lettest at se hvis du demontere luftfilterkasse.

men ja du siger noget, er du sikker på at de nye tændrør er af samme type som de gamle?
men for at finde ud af om den halter i tændingen, kan du hive en tændrørshætte af a gangen, bliver motorgang dårligere, sætter du på igen og piller den næste af og så fremdeles.
hvis motorgangen ikke ændre sig ved et at tændrørene kan du evnt prøve at bytte rundt på det tændrør og et andet for at se om fejlen flytter sig, du kan også hvis du har bare sætte et andet tændrør i og se om det giver nogen forandring.

men jeg ville starte med flangen, det passer meget godt med dårlig motorgang og øget benzinforbrug

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Tak for rådene. Har nu fået 4 helt nye tændrør i, så den kører normalt nu. Men synes godt nok, at den stadig ryger for meget (hvid røg). Ved længere kørsel mister den lidt vand, så har en mistanke om, at det kan være toppakningen, der er gået. Men synes ikke, at jeg kan se vand i olien når jeg kontrollerer det. Det kan selvfølgelig også være pga. kulden at man kan se røgen, men synes bare ikke, at det var så meget sidste vinter.
Hvid røg kan godt betyde en sprunget toppakning.
Hvis din toppakning er gået imellem cylinder og en vandkanal er der somregel ikke olie i vandet.
Prøv når bilen er varm at tage kølerdækslet af og få en til at gasse bilen op, kommer der en masse bobler eller vandet springer ud af beholderen er der nok gået en toppakning.

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Annonce
Jeg har prøvet at gøre det for noget tid siden, og det skete faktisk. Men det var kun, når den var varm. Desuden har jeg lagt mærke til, at der er meget tryk i kølerbeholderen, så vandet springer ud, når man åbner den. Det er godt nok træls.
Hvis motoren er kørt varm er der jo overtryk i systemet.. det skal der være og derfor skyder den vand op når du tager dækslet af.
Start den kolde motor uden kølerdæksel på og lad en sidde og gasse lidt op og ned.. evt indtil der kommer lidt varmt vand ud i toppe at din køler. Så ved du nemlig at termostaten er åben..
hvis der hele tiden kommer bobler så er det sikkert en toppakning....
Man skal være forsigtig med at tage sådan et dæksel af ved varm motor - man kan blive forbrændt fordi vand under tryk koger ved højre tempraturer end vand ved normalt tryk.
Derfor kan man opleve at vandet koger ved cylinderne lige når man tager dækslet af...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tænkte ikke på at skrive der var tryk i kølesystemet når kølerdækslet skulle af da jeg troede det var noget "alle" vidste...... Min fejl.

Til grandoldman.
Den skulle ikke skyde vandet ud af expansionbeholderen for så er der noget galt, for såden en skal ikke være fyldt helt op som i en køler og låget på sådan en skal skrues af og ikke som et kølerdæksel drejes en halv omgang.

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Nu ved jeg desværre ikke hvordan lige præcis en polo er indrettet mht køler, men de biler jeg har haft har både haft et dæksel på ekspantionsbeholder og på selve køleren..
Selvfølgelig tager man ikke låget af ekspantionsbeholderen for at tjekke luftbobler.
De fiat'er og den toyota jeg har haft har alle haft tryk i ekspantionsbeholderen og skudt vand op hvis de var meget varme..
Mange ekspantionsbeholdere er jo "bare" en "dunk" på overløbsslangen i selve dækselhullet til køleren?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Da jeg er mekaniker til hverdag ved jeg godt hvad jeg snakker om.
på en ford f.eks er der også en slange i bunden, så motoren kan tage vand hvis den mangler og smide trykket over i når det er for "højt", og jo der kan man sagtens se bobler hvis der er gået en toppakning(mener også der der tilgang og afgang seperat på vw).
På en Toyota er det som jeg husker det, et låg man bare klikker ned over, så hvis der har været tryk i beholderen der, er det sku godt klaret(unskyld sproget).
På fiat punto sidder beholderen på siden af køleren og skulle heller ikke smide vand hvis låget/dækslet bliver skruet af, men bare sige pssst og trykket var gået af systemet.
Hvis der kommer vand ud ved at tage låget af beholderen er der enten alt for meget kølervæske på, stoppet køler, enblæser på køler der ikke fungere, eller noget seriøst galt.

Så jo... på nogle biler kan godt tjekke via ekspantionsbeholderen.

jeg vil sove stille ind ligesom min bedstefar. Ikke skrigende som passagererne i hans bil...
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis