Landstrømskabel

Skal have lavet et nyt landstrømskabel til båden..

Er det nok med 1,5 kv eller skal man op i 2,5?

Kablet skal være ca. 25m.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Da det er meget begrænset hvad du kan trække af strøm på en bådbro er 1,5 kvadratmilimeter efter min vurdering helt fin. Men hus at der skal jord med. altså en 3 x 1,5

MVH Njord
Hej
Helt enig med njord..
Men ville ofre lidt på et godt kabel.. Lad være med at fedte et ude ved HN..
Et landstrømskabel skal kunne tåle at blive arbejdet med, så kobberet kvalitet skal være ok, gerne med så mange "kordeler" som muligt.. (stor flexibilitet)

Mvh Jan J
Hej Hanse470

Er det en stålbåd du har, skal du ikke have jord med ombord, grundet fare for galvanisk tæring. Er din båd af glasfiber, skal du som Njord beskriver huske jord. Et godt valg af kabel er et 3*1.5mm2 gummikabel (3*1.5GKSOJ).

Mvh / Br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Hej med jer!
Tak for alle jeres svar!

Jeg har købt mig en rulle H07RN-7 på 1,5kv og smidt de rette stik i enderne... Dejligt flexibelt og solidt!! smile Så lige at det faktisk er det samme som det du nævner Peter smile

Den med jord var jeg godt klar over, og da det er et epoxyskib må det samme som glasfiber jo næsten gøre sig gældende...
Men at der er fare for galvanisk tærring i et jernskib, var jeg ikke klar over... .. Hvordan kan det være?

MOrten cool
Du må godt bruge en 3-leder med beskyttelsesleder (den gul/grønne - "jord") men denne ledning må du ikke forbinde til nogetsomhelst ombord. Du kan bruge trelederen direkte til apparater der kræver jord, men hvis du skal have en ordentlig installation ombord skal du have et HPFI-relæ med sin egen jord (skrog, motor el.a.) og den gul/grønne fra land skal ende blindt lige før dette relæ.
Forbinder man den gul/grønne beskyttelsesleder fra land med dele af båden der er i vand, så får man med garanti galvaniske tæringsproblemer. Det skyldes, at beskyttelseslederen fra land kan have en ganske lav spænding i forhold til jord (=vand) men tilstrækkeligt til at drive en tæringsstrøm.

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også