Placering af ekspantionsbeholder

Hej Lds'ere.

Har netop hjulpet en kammerat lidt med noget varmesystem, har trukket 2 strenge fra fyret og ud i værkstedet til en caloriferevarmer.
Calioferen kommer til at sidde højere end den nuværende åbne ekspantionsbeholder, som sidder umiddelbart over fyret.

Alle de anlæg jeg har set / arbejdet på, har beholderen siddet næsten ret over fyret.

Spørgsmålet er nu, om man kan / må sætte ekspantionsbeholderen op ude i værkstedet, over calioferevarmeren, og så koble den på rørledeningen der nu er trukket til fyret (uden afspæringshaner) Det drejer sig om 12-14 meter rør fra fyret og til værkstedet. eller SKAL den sidde umiddelbart over fyret?


Håber her er nogle der kan hjælpe.


Mvh.
Sømanden.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Grunden til at man sætter den over fyret er vist mest aht. frostsikring - men trækker du den længere væk skal du sørge for at forbindelsen stiger lidt hele vejen for at evt. luft i systemet kan undslippe via expansionsbeholderen.

For at undgå varmespild kan det være en fordel,at lade forbindelsen fra fyret med varmt vand vha. et T-stykke gå til toppen af expansionsbeholderen og så føre en forbindelse fra bunden af expansionsbeholderen med koldere vand til returen fra kaloiferefyret. Overløbet laver du bare normalt fra toppen af expansionsbeholderen til afløb eller ud i det fri. Af sikkerhedsmæssige grunde, hvis nu systemet skulle fryse eller stoppe på anden vis, ville jeg indsætte en 2.5 bars sikkerhedsventil (ca. kr. 125,-) tæt ved fyret.

Mvh
hvis du laver det som ole siger ,vil din expansionsbeholder virke som radiator, du skal ha et reguleringstee siddende i returen,og undgå cirkulation i din beholder , det vil ilte vandet og det er ikke så godt, prøv at snakke med en vvs mand, det er bedre at spørge en gang for meget , end en gang for lidt

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Jeg forstår ikke hvorfor der både skulle være tilløb og retur i en ekspansionsbeholder?
Med mindre den også fungerer som akkumulatortank.
Jeg har bare en gammeldags åben ekspansionsbeholder anbragt højere end højeste radiator og kun med én rørforbindelse samt selvfølgelig overløb.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hej.
Det var også meningen at jeg kun ville forbinde beholderen med fremløbet, og placerer beholderen over caloriferen, som bliver systemets højeste punkt.

Det jeg spurgte til, var mere om beholderen skulle sidde umiddebart over fyret, eller den kan trækkes 12-14 meter væk. I fyrrummet er der nemlig ikke højt nok til, at beholderen kan sidde som højeste punkt i systemet.

Men tak for svar og meninger.

Mvh.
Sømanden
Annonce
hmm den viste skitse ser ud til at være et lukket anlæg altså med tryk expantion og ikke som i dit tilfælde med åben expantion og ka ikke bare lige samlignes da der er helt bestemte krav til hvad et lukket anlæg og som i dit tilfælde et åbent anlæg. husk også overløb fra expantion ska udmunde i fyr rum der næst er der en max længde på expantions ledningen ka ik helt præcis huske hvor lang ligen nu men kan undersøge det hvis det har intresse men mener det er 10 meter i samlet længe af expantions ledningen.
mvh steffens
Hej Steffens.

Nu du lige nævner det, så tror jeg du har ret i det med max længden af ekspantionsledningen. Hvis du har mulighed for det, så må du gerne undersøge det nærmere.

SKAL overløbet tilbage til fyrrum? er det ikke nok at der bare er synlig overløb i et andet rum? i dette tilfælde her bliver det værkstedet.

Mvh.
Sømanden
Altså der er med sikkerhed en maks længde på expantions ledningen med der er ændret lidt på det inden for de sidste år og ska nok lige undersøge det men det er blevet noget svære at finde da den før så nemt anvenlig publikation 42 er udgået og i stedet er blevet til en masse bekentgørelser men ser nærmer på sagen. og ja den ska hvis det er helt rigtigt udmunde i fyr rummet. med hensyn til længe på expantions ledning så er maks længe altså frem til expantions beholder og tilbage i fyr rummet hvis du forstår.. husk også at expantionsledningen skal udgå fra kedlens top og være stadig stigenden.. har du overvejet muligheden for at sætte en veklser på anlæget i stedet og lave et lukket anlæg her ved spares evt. cirkulation til åben expantion jo altså forst sikring ?
mvh steffens
maks længde ifølge varmeståbi: samlede længde inkl overløbsledning må ikke overstige 20 m.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis