Bore i metal

Jeg har en metal vinkel af rustfri stål, hvor jeg har brug for at lave skrue hullerne større. Jeg har prøvet at bore med et 6mm metal bor og uden slag men uden held. Boret æder sig ca. 1 mm ned og stopper.

Min boremaskine har ingen RPM måler. Er det forsvarligt at sjusse sig frem med omdrejningshastigheden imens man borer? Og/eller er jeg på den gale vej pga. det rustfri stål? Hvor meget vægt må man max. ligge bag når man borer?

Hvilken slags uheld er der iøvrigt forbundet med boring i metal? Er der noget som jeg særligt skal passe på udover at fastspænde emnet osv..
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvad er det for en boremaskine, en alm håndholdt. Det er det jo nok.
Så kulle du kunne bore uden de hel store problemer.
Det er sikkert boret det er galt med. Rustfast stål er et sejt materiale hvor der kræves et bor af en vis kvalitet.
Jeg gætter på du har købt en pakke med lidt forskellige bor til stortset ingen penge.... Og disse er typisk lavet af noget billigt jern. der er ikke slebne skær osv. Disse bor holder simpelthen ikke til noget. Købe et bor i den rette størrelse og i en god kvalietet. så går det sikkert bedre.

MVH Njord
Rustfast stål hærder når det bliver varmt, og det er sikkert det der er sket for dig.

Med almindeligt værktøj, så kan du godt få problemer med af få boret dit hul, da "hullet" er hærtet og er meget hårdt

Prøv at vende vinklen om, brug et nyt/slebet bor af god kvalitet, brug skæreolie, ikke alt for mange omdrejninger, og en god vægt bag, således at boret ikke fedter.

Af sikkerheds foranstaltninger er det er god ide at spænde emnet fast, bruge sikkerheds briller

Venlig hilsen

Klaus
Ja, som Klaus skriver, så vil jeg sige at det ikke kan pointeres længe nok: Lave omdrejninger, skæreolie og god tilspænding. Det er opskriften når man skal bore i rustfri.
Du kan godt komme over "tærsklen" på den ene 1mm som du har boret ned, men det kræver at du har en bænkboremaskine hvor du kan lægge godt med vægt i.

Mvh.
Med et 6 mm bor skal du køre ca 1000 rpm. Du skriver du kører uden slag på boremaskinen - slag er KUN til at bore med murbor, aldrig i hverken træ eller metal. Hvor meget du skal trykke er svært at sige, helst ikke for meget med heller ikke for lidt biggrin - du skal ligesom mærke at boret skærer sig ned gennem materialet. Nu er godstykkelsen på din vinkel vel ikke alverden. Uanset hvad så vil dit bor "hugge" i lige inden det når igennem. Dette kan til dels undgåes hvis du borer fra begge sider. Bedst er hvis du har en søjleboremaskine og emnet er spændt solidt fast ( hvad det altid skal være) - så kan du lette lidt på trykket lige inden det når igennem. Og som de andre også siger, køl/smør med skæreolie, hvis du ikke har decideret skæreolie så bare det du har stående.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis