oliefyr plus træfyr

Hej vil høre om der er nogle som kan gi mig et råd.

Jeg har pt en træfyr og et oliefyr.

Mit træfyr virker meget godt med oliefyr er ikke helt ungt mere.

Jeg har tænkt lidt på at købe nyt oliefyr inkl en varmveksler plus en combi vandvarmer. Er dette en helt skidt ide.

combi vandvarmer skal bruges om sommer.
Træfyr og oile om vinter.
hvad siger i som ved noget om dette?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes du istedetfor et oliefyr, skulle overveje et luft/vand varmepumpeanlæg, da dette i driftsomkostninger (0,57 kr./kWh) er ca. de samme som et pillefyr (0,54 kr./kWh) eller ca. 2/3 af et nyt kondenserende oliefyr (0,82 kr./kWh). Samtidig kan du så også skrotte din olietank, som hvis den er ved at nærme sig de 40 også skal udskiftes.

Et jordvarme(pumpe)anlæg (0,53 kr./kWh) kan pga. de højere anlægsudgifter (60 - 100.000) i forhold til et luft/vand varmepumpeanlæg (15 - 40.000) næppe forrente sig set i forhold til driftsomkostningerne.

Evt. kunne du også smide træfyret (0,27 kr. kWh) ud, men der kan være god økonomi i at beholde det som backup eller lade det tage over i de koldeste perioder, hvor virkningsgraden af Luft/vand varmepumpeanlæget er ringest, men det er nok marginalt, hvis man tager alle driftsomkostninger med: at det jævnligt skal fyldes og renses, træ sviner og fylder og ikke mindst de årlige udgifter til fejning af skorsten mv.

Selv har jeg et træfyr (gasogen) kombineret med en elvandvarmer, men kun fordi vi har en del "gratis" træ, jeg synes det er hyggeligt, har tid til det og jeg mener at prisen på et varmepumpeanlæg kun burde være 1/3.

Mvh
Jeg har lige fået tilbud et næsten helt ny oliefyr meget billigt. Men det er jo om sommer der er problemet så ville jeg godt tænke mig en combi vandvarmer så kan jeg slukket fyr olie og træfyret. er det en skidt ide? Jeg vil ikke ha solvarme pga jeg synes det er grimt og vi har ikke mulighed for at montere dette.
Det er næsten ligesom damen der skal købe en elpære, spørger efter den billigste og får tilbudt den dyreste, som i længden er den billigste.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis