Så er gokarten færdig. Meeenn...

har et mindre problem med kileremmen - den springer.

Remskiverne sidder fint overfor hinanden, det drejer sig måske om 1-1½ mm, hvis der er nogen forskel.

Motoren er en gammel fræser-motor (kawasaki 5HK, Texas fræser), hvor remskiven på motoren altid kører rundt, når den først er startet, så jeg har genbrugt rem-strammer-princippet, hvor jeg skubber til nylon-hjulet og dermed strammer remmen og så ruller vidunderet afsted i vældig fart.

Meeeen, det slider jo ad pommeren til på remmen, når jeg bruger dette princip. Jeg er løbet lidt tør for ideer til hvordan jeg kan undgå dette. (har tænkt på om jeg kan købe/ skaffe en slyngkobling, der kan skrues på motorens aksel istedet for den remskive, den er født med, men igen ved ikke om dette er løsningen eller om den er for dyr.) Så alle ideer er meget velkomne.

I kan evt. se konstruktionen her, så I kan se hvordan jeg har skruet den sammen indtil videre.

http://www.joergenogmaja.dk/coppermine/thumbnails.php?album=51
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne være at belastningen på en enket kilerem er for stor, jeg tror det ville holde bedre om du fik et kædetræk og en centrifugal kobling på.

V.h. Håndværkeren
Har tænkt lidt i den bane, har du nogen anelse om hvad sådan en kobling koster og hvor den evt. kunne købes (enten brugt eller ny).

Jeg var gået lidt fra ideen igen, da jeg nu havde de andre stumper, men som du siger, så ligger problemet nok i belastningen på remmen.
Jeg er ikke lige klar over om du kan købe en kobling seperat, men hos http://shop.altid-jensen.dk/ kan du købe diverse motorer med centrifugal Kobling. Det var da værd at prøve, når du nu er kommet så langt med køretøjet.
Ok, det vil jeg prøve, det ser godt nok ud som om, det kun er store maskiner han har. Men det er forsøget værd.

Takker for hjælp. Hvis du støder over noget koblings-værk, må du endelig give mig en besked.
kunne man ikke bruge en slyngkobling fra en knallert - f. eks. en Puch- Maxi (uden pedaler)

Med venlig hilsen

Fladder
Jeg er også på vej over i knallert-banen, men igen, ved ikke om det er brugbart. Gad vide hvad andre har gjort, jeg er jo ikke den første på gør-det-selv gokarten-banen.

En ny motor m.m. til 2400,- er nok lige i overkanten af hvad jeg vil kaste efter tosse-projektet.

Så hvis der er nogen, der ligger inde med en slyngkobling samt tandhjul til en Maxi-puch, så ville jeg sikkert være interesseret.
Min vurdering er at denne kobling er alt for lille, det holder ikke 5 min

en maxi puck yder ca. 0,5 HK, din fræser motor yder ca. 5 HK, jeg tror du skal finde en slyngkobling fra en scooter eller andet hvor HK forholdet passer bedre.

Venlig hilsen

Klaus
Ja du skal op i mindst en scooter eller motorcykkel, ligesom den kæde og de tandhjul du bruger skal være fra en MC, ellers vil de ikke holde ret længe.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis