Så er gokarten færdig. Meeenn...

har et mindre problem med kileremmen - den springer.

Remskiverne sidder fint overfor hinanden, det drejer sig måske om 1-1½ mm, hvis der er nogen forskel.

Motoren er en gammel fræser-motor (kawasaki 5HK, Texas fræser), hvor remskiven på motoren altid kører rundt, når den først er startet, så jeg har genbrugt rem-strammer-princippet, hvor jeg skubber til nylon-hjulet og dermed strammer remmen og så ruller vidunderet afsted i vældig fart.

Meeeen, det slider jo ad pommeren til på remmen, når jeg bruger dette princip. Jeg er løbet lidt tør for ideer til hvordan jeg kan undgå dette. (har tænkt på om jeg kan købe/ skaffe en slyngkobling, der kan skrues på motorens aksel istedet for den remskive, den er født med, men igen ved ikke om dette er løsningen eller om den er for dyr.) Så alle ideer er meget velkomne.

I kan evt. se konstruktionen her, så I kan se hvordan jeg har skruet den sammen indtil videre.

http://www.joergenogmaja.dk/coppermine/thumbnails.php?album=51
har et mindre problem med kileremmen - den... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det skyldes, at du ikke bruger den rigtige rem.
Du kan ikke bruge en almindelig A-rem når fremdriften skaffes til veje via et tryk på remmens bagside.
Du må gå den tunge gang til plæneklippermanden og købe en specialrem, og se bort fra, at han står og griner skadefro, og hold rigtig godt fast i bordpladen, når han grinende oplyser prisen.
Og nej, den kan ikke findes billigere i udlandet. :-) Har prøvet mange gange.

Med venlig hilsen
ktm

 

ok, tak for infoen vedr. slyngkoblingen, det var da godt jeg ikke købte den.

Jeg skulle måske lige kigge lidt mere på den specielle rem du skriver om 'ktm', jeg kunne jo være heldig at den virkede. Du har ikke tilfældigvis et navn på denne specialrem. (nå grinebidderen ved sikkert hvad jeg snakker om :-) )
Efter sigende skelner man mellem den type remme som f.eks. driver generatoren i en bil. Den må ikke have slip.
Og så har man den type hvor man f.eks. ved igangsætning har et vist slip for at opnå en glidende tilkobling.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Forhandlere, som sælger selvkørende græssæåmaskiner/havetraktorer.
Tag den passen længde rem med.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er et firma der vist hedder roulund der laver bla. kileremme.
De har en serie der kan bøje den forkerte vej.
Peøv at find en lokal forhandler.

Mvh Thomas

Jeg gjorde engang det at jeg tog en Tomos Flexer motor med 2 automatgear og fjernede svinghjulet og satte en remskive på istedet og en kilerem der er konstant stram hen til en god gammel Briggs & Stratton motor og en kæde hen til bagakslen fra det der nu var gearkassen så var jeg ude over problem, for så har du en motor , en knallertmotor med slyngkobling som gearkasse, og en bagaksel så er der ikke nogen rem der bliver slidt
det var da en sjov blanding af motorer
trækkemotor og en gearkassemotor.!

hvodan virker geakassemotoren ejentlig.!

hvad med plejlstangen den hville blaffe rundt med stemplet
en effektiv kødhakker.!

det hville være næmmere med slyngkobling direkte på udgansaksel
og kæde ned til bagaksel.!

hvad med olie moment omformer.!
og det kendes fra de røde bocart.! (en gocart med motor)
www.bocart.dk

jo simpler det er
jo beder er det
Citat fra hans2.hansen

det var da en sjov blanding af motorer
trækkemotor og en gearkassemotor.!

hvodan virker geakassemotoren ejentlig.!

hvad med plejlstangen den hville blaffe rundt med stemplet
en effektiv kødhakker.!

det hville være næmmere med slyngkobling direkte på udgansaksel
og kæde ned til bagaksel.!

hvad med olie moment omformer.!
og det kendes fra de røde bocart.! (en gocart med motor)
www.bocart.dk

jo simpler det er
jo beder er det


Sikken en gang vrøvl du der kommer med Hans2Hansen, har du ikke noget mere kreativt du kan foretage dig frem for at komme med skøre komentarer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis