Montering af brændeovn - Forskudt hul ?

Hej....

Er ved at anskaffe mig en Morsø Brændeovn efter at have fjernet den gamle....

Center på røgafgangen sidder på Morsø´en 77,7 cm fra gulv...På min gamle ovn var denne 72,7...

Kan jeg få rør det på en pæn måde kompenserer for disse 5 cm´s forskel, eller skal jeg mure til og lave et hul 5 cm højere oppe ?

/Anders
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anders.
Jeg ville nok mure lidt frem for at købe et forlænger rør, de koster simpelthen en halv bondegård og i betragtning af at det kun er 5 cm. det drejer sig om kan det stet ikke betale sig, for det mindste stykke er så vidt jeg ved 25 cm. langt.

V.h. Håndværkeren
hvis din diameter på røret er 150mm så har jeg et forlængerstykke på 250mm i længden der er helt nyt til at ligge, det kan du købe billigt. Jeg ville personligt ikke mure for 5 cm skyld, det vil være et overkill af projektet

Bare sig til hvis det er noget du kan bruge.

Jeg sender det bare på efterkrav

He walked silent and peacefully around the corner

Oversat

Han vandred sidelæns og pis-fuld rund i kornet
Hej Knægt !
Har du tænkt på at det faktisk svare til den indsnævring der er på røret, tror du ikke det kommer til at se lidt tumbet ud ?
Det er faktisk meget lettere at hukke de 5 cm. væk for oven og murer flangen i med lidt murstens stumper under. Det vil blive den løsning som Anders bliver mest glad for at se på i længden.

V.h. Håndværkeren
Fra 77,7 til 72,7..?? Altså en svag hældning nedad..??

Fik en gang at vide en skorstensfejer at røgafgangen ikke måtte gå ned, da varmen jo stiger op..?? Det skulle være vandret eller op ad..

Så hvis jeg har forstået problemet rigtigt, så vil rørafgangen jo vil hælde et par grader nedad..Tror ikke at det vil blive godkendt

Så mon ikke løsningen er, at hæve hullet med de 5 cm.. Og så stor en opgave er det altså heller.. Har lavet den slags et par gange, da jeg var knægt..

Så vil holde med Håndværkeren.. At flytte hullet..
Citat fra Ole ben

Nu ved jeg ikke hvordan brændeovnen ser ud, men alternativt kunne du jo også save 5 cm af benene eller hugge 5 cm af gulvetsmile


Sig mig lige engang Ole, hvad har du drukket rolleyes
Glemte rent at fortælle at brændeovnen faktisk skal stå skråt i et hjørne... Altså med en 45 graders bøjning...

Tror jeg gør som forslået med lige at skære lidt at toppe i hullet og mure 5 cm på bunden at hullet....

Tror måske også jeg vil blive træt af at se på at "skævt" rør.... Det ville nok irriterer mine øjne for meget...

Tak for jeres svar og indput... Det hjalp mig på rette vej...

/Anders
Citat fra A-torsten

Glemte rent at fortælle at brændeovnen faktisk skal stå skråt i et hjørne... Altså med en 45 graders bøjning...

Tror jeg gør som forslået med lige at skære lidt at toppe i hullet og mure 5 cm på bunden at hullet....

Tror måske også jeg vil blive træt af at se på at "skævt" rør.... Det ville nok irriterer mine øjne for meget...

Tak for jeres svar og indput... Det hjalp mig på rette vej...

/Anders


Og da der jo siddder en dækkappe omkring de fleste røgrør vil den skjule at hullet er flyttet. Du skal huske at mure en ny manchet i skorstenshullet. Mellem denne manchet og røgrøret pakker du med en paksnor. Husk at trække dækkappen omkring røgrøret inden du monterer denne i skorstenen, ellers bliver det en ommer....

Husk lige at få skorstensfejeren på besøg for at godkende ovn og montage inden du tager det i brug. Måske nok en formalitet, men også et lovkrav.

MVH Njord
Det er da rart at der er enkelte her på LDS. der kan komme med noget fornuftigt snak wink
Tak njord

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis