dræn

Hej Allesammen
Jeg har vand i kælderen og har hørt jeg skal lave dræn, er der nogle der kan hjælpe mig på rette vej, jeg ved det er et hul som skal graves rundt om huset, men hvad specifikt skal ligges i hullet og hvad skal dybden være

pft
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søge på " dræn kælder " eller variationer over samme og du vil have spændende læsning til en god del af aftenen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra jspaulsen

Hej Allesammen
Jeg har vand i kælderen og har hørt jeg skal lave dræn, er der nogle der kan hjælpe mig på rette vej, jeg ved det er et hul som skal graves rundt om huset, men hvad specifikt skal ligges i hullet og hvad skal dybden være

pft

Som udgangspunkt skal dræn lægges under gulvhøjden i kælderen med fald til en sandfangsbrønd. Dog skal den ikke lægges dybere end fundamentet.
Selvom du bruger en drænslange med fibertekst rundom skal den sandfangsbrønd installeres for en sikkerhedsskyld i tilfælde af at fiberteksten bliver beskadiget eller drænet gå i stykker.
Jeg gør opmærksom at en sandfangsbrønd foran en eventuell pumpebrønd ikke er lovpligtig men 'god kloakmesterskik'.
Derudover skal du have mulighed til at efterse og muligvis rense drænet som kræver en adgang igennem fornævnte sandfangsbrønd og yderligere rense og inspektionsbrønde.
De skal placeres sådan at du mellem adgangene maksimum har en 90grad vinkel. (Dræn ført rund om hushjørne).
På væggen festsættes normalt platonplade som holder vandet fra huset og tilfører det hurtigere til drænet. Afsluttes med kantlister ved jord-/belægningshøjden.
Flamingoplader som isolering kan sættes efter platonplade.
Du skal kun grave en side af huset ad gangen ude da det ellers kan medføre sætninger ved huset.
Citat fra jspaulsen

Hej Allesammen
Jeg har vand i kælderen og har hørt jeg skal lave dræn, er der nogle der kan hjælpe mig på rette vej, jeg ved det er et hul som skal graves rundt om huset, men hvad specifikt skal ligges i hullet og hvad skal dybden være

pft


Nu skriver du ikke hvormeget vand du har, hvornår eller hvor det kommer fra, idet disse supplerende oplysninger kunne give et mere specifikt svar, således at du ikke laver et overkill projekt.

Mvh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis