Automatsikringer og watt

Hej jeg har fået nyt elskab og kunne godt tænke mig at vide hvor meget henholdsvis 2 og 3 polede c10, c13 og c16 automatsikringer max. kan leverer i watt?

Med venlig Hilsen

Nio
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En et polet + N kan levere følgende:

10A = 10*230V=2300 watt
13A = 13*230V=2990 watt
16A = 16*230V=3680 watt

En 3 pol + N er jeg ikke sikker på men er det ikke bare at gange med 3?

Venlig hilsen

Klaus
3faset effekt skal ganges med kvadratrod3 eks.400 v gange 16 a gange 1.73 =11072 Watt

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hvor kommer kvadratroden og 1.73 ind?
kvadratrod3 =1.73 og skal bruges når du regner 3faset effekt,hvis du beregner den som 1 faset, er det bare ohms lov

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Annonce
Nu er jeg med - du mener kvadratroden af 3!smile
ja nemlig ! vi blir alle lidt klogere af dette forum

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Citat fra www.spotvvs.dk

En et polet + N kan levere følgende:

10A = 10*230V=2300 watt
13A = 13*230V=2990 watt
16A = 16*230V=3680 watt

En 3 pol + N er jeg ikke sikker på men er det ikke bare at gange med 3?

Venlig hilsen

Klaus



Det er i dag tilladt at skifte 10 amp. sikringer ud med 13 amp. hvis man har brug for større belasning (belastningen kan øges fra 2200 watt til 2990 watt.

Mvh
Arne Rohdesmile

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
Citat fra Arne Rohde

Det er i dag tilladt at skifte 10 amp. sikringer ud med 13 amp. hvis man har brug for større belasning (belastningen kan øges fra 2200 watt til 2990 watt.

Mvh
Arne Rohdesmile


Kun hvis der samtidig trækkes nye ledninger mv. så vidt jeg er informeret.
Ole Ben behøver ikke betvivle mine oplysninger, jeg er uddannet elektriker. Det ville være fint, hvis ikke vi her på siden betvivler hinandens oplysninger, hvis vi ikke er helt sikre på at en anden har oplyst noget forkert. Jeg kan til orientering fortælle, at i en normal husinstallation er ledningsnettet 1,5 kvadrat. Den har hidtil måtte forsikres med 10 amp. sikring, men for nogle år siden blev det tilladt at forsikre med 13 amp. Diazet sikringer på 13 amp. har samme diameter som en 10 amp. sikring. I hovedafbrydere til diazet sikringer, sidder der en pasring, som har den samme farve som den knap der sidder i sikringerne tykke ende. Er ringen rød er den beregnet til en 10 amp. sikring, derfor kan man ikke sætte en 16 amp. sikring i ved en fejl, fordi den er tykkere i spidsen, og dens pasring er grå. Men en 13 amp. sikring har samme tykkelse som en 10 amp. derfor kan man roligt skifte over. Der er dog et lille MEN, fordi man under anden verdenskrig tillod husinstallationer med ledninger på kun 1,0 kvadrat ledninger, p.g.a. mangel på kobber. Bor man i et hus med krigsinstallation skal man ikke sætte større sikringer i, mit råd skal i stedet være at få skiftet alle ledninger, da de gamle kan udgøre brandfare.

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis