Opfyldning af krybekælder

Jeg har en ca. 90 cm høj ventileret krybekælder med "betongulv" i mit hus fra sidst i 50'erne.
Jeg ønsker at fylde krybekælderen op og afslutte med et svømmende betongulv på ca. 1/4 af boligen i første omgang (omkring 22m2).
Havde tænkt mig at konstruktionen skulle være således ovenpå "betongulvet" i krybekælderen:
150 mm afrettet grus
600 mm styropor / flamingo
150 mm betonlag (med armeringsnet og gulvvarmerør)

Men er blevet i tvivl om konstruktionen.
Kan krybekælderens gulv bære det uden at det måske synker lidt så det nye gulv bliver skævt og måske endda kan det påvirke fundamentet af huset?
Jeg har lavet et lille hul i krybekælderens gulv som lader til at være et ca. 10 cm lag beton (svag) direkte på jord (føles ikke komprimeret).
Hvordan selve fundamentet er lavet ved jeg ikke, men der stikker ca. 3/4 af en fundablok op over krybekælder gulvet efterfulgt af letbeton blokke.
En anden mulighed kunne være at fastgøre det nye betongulv til soklen af huset, men kan man uden videre antage at et fundament kan bære et betongulv der vel vejer 4-6 tons for 22m2? - også da belastning kun er i det ene hjørne af huset til at starte med.
Skal jeg evt. have en ingeniør eller anden til at lave beregninger? eller er der andre mere hensigtsmæssige konstruktioner, når jeg nu gerne vil have betongulv i boligen med gulvvarme + ordentlig isolering(min. 300mm)?

På forhånd tak.
Venlig hilsen
CP.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej cp_ Fik du nogensinde svar på dit spørgsmål? Jeg står og skal gøre det samme med et rum på cirka 30kvm. Mvh Sundbyøster
Jeg fik følgende svar på et andet forum:

Det er en lidt svær en.
Du bør finde ud af om der er muldjord underbetonnen eller kun sand. Hvis det er muljord skal det væk.
Der er nok ikke kompakteret inden udlægning af beton, det har simpelthen ikke været nødvendigt.
MEN. Selv om materialerne under betonnen ikke er komprimeret er risikoen for at den nye konstruktion sætter sig meget beskeden.
22m2 betondæk, 15cm tykt vejer iøvrigt 8,25 tons. Men det er uden betydning, det kan fundamentet sagtens bære.
Jeg ville nok vælge den nemmeste metode, altså terrændæk direkte oven på "Flamingoen" og betondækket "isoleret med en 20mm strimmel" fra fundamentet.
Jeg mener ikke at det er nødvendig med beregninger, men hvis du har det bedst med det, skal du kontakte "den lokale ingeniør"

hpox, Århus (04-12-2007)
Jeg har en ikke-ventileret 40cm dyb krybekælder under huset fra 1960 og overvejer samme løsning i hele huset (ca. 100 kvm) excl. tilbygning/badeværelser. Bl.a. også for at slippe af med grim fugt-lugt fra kælderen/gulvet op i huset.
Bør/skal man lave hele huset på samme tid (og bo i telt imens) eller kan man gøre det i et rum af gangen?
Har I nogen idé om priser på den slags, hvis jeg selv fjerner trægulve?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis