Forkert plade bag brændeovn.

Hej

I forbindelse med opsætning af en brændeovn er der ved en fejl blevet opsat en brandhæmmende gipsplade bag ovnen og ikke en brandsikker som loven foreskriver.

Problemet opstår omkring det uisolerede røgrør der går igennem pladen og ind i den murede skorsten bagved, hvor der nu grundet den forkerte plade skal være en sikkerhedsafstand på 300 mm fra røgrøret og hen til pladen - noget der praktisk ikke er en mulighed.
Der er imidlertidig blevet lavet færdig med kakler bag ovnen, fodlister, gerægter, maling, osv, osv, så jeg vil meget nødig til at pille det hele ned for at skifte pladen og derefter sætte det hele op igen.

Jeg har set lidt på et isoleret skorstenselement (fra f.eks. VENTO) og muligheden for at anvende dette som røgrør, men så får jeg et hul ind i væggen på ca. 400 mm!!! Noget der æstetisk ville se noget kikset ud til sådan en lille Morsø ovn.

Er der nogen der kan komme på alternative løsninger ???

På forhånd tak

Lotte Larsen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fik lavet noget lignende kvajeri.

Jeg pillede kaklerne omkring rørøret af, hakkede gipsen af i en cirkel og pudsede op med ildfast mørtel og satte kaklerne op igen.
Fa'ens til arbejde, men bedre end at pille det hele ned igen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Er det "Lav Det Selv" arbejde eller har der været en håndværker på opgaven?

Hvis det er en håndværker er det jo bare at ringe... Det er nemlig en ommer....

Principielt er det jo det samme hvis det er selvlavet...

Evt kan du kontakte skorstensfejeren om han vil godkende det eller ej... Skorstensfejere har 100% retten til at sige OK eller ikke....

Din ide med det isolerede røgrør tror jeg vil komme til at se enormt fjollet ud.. Og det vil minde dig om fejlen hver gang du ser på det store rør....

MVH Njord
Hej

Mange tak for jeres input.

Der er vist ikke nogen vej uden om det og det ender nok med din løsning KTM - på den måde skal jeg i det mindste ikke pille hele pladen ned og du har ret NJORD at løsningen med det isolerede skorstenselement ville jeg ærgre mig over hver gang jeg ser på det.

Det drejer sig desværre om GDS arbejde - lad os bare sige det sådan, at STARK og jeg ikke er helt enige om hvilken plade jeg bestilte og hvilken en de leverede!

Nå, men jeg må få arbejdshandskerne på og komme igang.

Atter engang tak for hjælpen.

Lotte Larsen
Hvordan er reglerne for den slags? Der skal vel ikke nødvenbdigvis brandsikker plade op bagved en brændeovn eller?
Citat fra Lars Frederiksen

Problemet opstår omkring det uisolerede røgrør der går igennem pladen og ind i den murede skorsten bagved, hvor der nu grundet den forkerte plade skal være en sikkerhedsafstand på 300 mm fra røgrøret og hen til pladen - noget der praktisk ikke er en mulighed.


Hvis brændeovnen står op af en muret skorsten, så er der ikke nogle krav i præcippet må den stå klodt op af, hvis der står nogle afstandskrav på brændeovnen, så skal det selvfølgelig følges.

Venlig hilsen

Klaus
Der er masser af regler om skorstene og brændeovne.
Jeg har samlet de fleste i en fil på vores hjemmside:
www.skibbro.dk under teknik. Fra 1 juni 2008 kan man heller ikke umiddelbart opsætte en brugt ovn. Der kommer også noget om dette snarest samme sted. DANA
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også