hvad skal meldes til kommunen?

Hej LDSF,

Er i gang med en større renovering og kom til at spekulere på hvornår man har anmeldesespligt og hvornår man skal have en byggetilladelse. Her er nogle punkter jeg vil lave, skal de meldes eller ej (alt el, vvs, kloak bliver lavet af aut.)

1 Eksisterende køkken nedlægges og laves til badeværelse.
2 Eksisterende 1 sal ryddes for skille og skråvægge, der laves ny/anden rumopdeling samt isoleres efter de nye regler.
3 Der ny-etableres toilet med håndvask og brus på 1 sal.
4 Bærende væg slåes ned - bjælke op efter ingeniør beregninger.

Hvilke, hvis nogen, af de punkter har jeg pligt at oplyse kommunen om ?
Og ja, jeg kunne jo bare kontakte kommunen, men orker ikke spilde en eftermiddag på at nå Ottiliavej hvis det ikke er nødvendigt :o
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det står i BR-S hvad derskal anmeldes og hvad der kræver tilladelse:
http://www.ebst.dk/BRS98_11_ID300/0/54/0

Som udgangspunkt skal byggerier der ændre ved BBR altid have tilladelse. Omlægning/tilføjelser til kloak skal registreres og indsendes.

Du kunne jo også ringe til TF :-)
Normalt skal du kun anmelde noget til (københavns) kommune, når du river noget ned, eller bygger noget nyt. dvs. ting der skal på BBR'en. Du er dog forpligtet til at overholde gængse krav til eks. vådrumsisolering når du laver nyt bad. Du er dog IKKE forpligtet til at leve op til byggeregulativerne for nybyggeri MED MINDRE din opgave har en værdi svarende til min. 25% af husets samlede værdi.

Det eneste jeg ser som et problem, er din 1. sal. Hvis den idag er godkendt til beboelse, og du bygger den om, så er det MULIGT at du skal søge om en ny tilladelse... Det er jeg ikke HELT 100% sikker på, men der er nogle finurligheder der. Så hvis din tilladelse er meget gammel, så kan det være svært at få en ny, da man skal overholde nogle krav om bla. frihøjde. Har du ingen tilladelse, eller gider du ikke at indhente en, så skal rummet jo bare oplyses som "beboelse ej tilladt", og så må man naturligvis ikke have soveværelse i rummet.
Søg og jeg skal finde... kiggede lidt selv efter svar, igen igen, og saksede følgende fra http://www.bb.kk.dk/Jeg%20vil%20vide%20noget%20om/Byggetilladelse%20eller%20anmeldelse,-q-,.aspx :

"Bygger du om indenfor?
Bygger du om indvendigt i dit 1-familieshus kræver det hverken en byggetilladelse eller en anmeldelse. Det gælder fx, hvis du bygger nyt bad, wc, køkken eller hvis du river vægge ned. "

Af det kan man jo kun aflede at ingen af mine projekter skal anmeldes eller søges om tilladelse til. Ej heller 1 sal, da den er opført i BBR'en. Da jeg bruger den eksisterende kloak, skal der heller ikke afleveres tegninger over ny rørføring.

Dejligt biggrin
Citat fra MikeMarbjerg

Søg og jeg skal finde... kiggede lidt selv efter svar, igen igen, og saksede følgende fra http://www.bb.kk.dk/Jeg%20vil%20vide%20noget%20om/Byggetilladelse%20eller%20anmeldelse,-q-,.aspx :

"Bygger du om indenfor?
Bygger du om indvendigt i dit 1-familieshus kræver det hverken en byggetilladelse eller en anmeldelse. Det gælder fx, hvis du bygger nyt bad, wc, køkken eller hvis du river vægge ned. "

Af det kan man jo kun aflede at ingen af mine projekter skal anmeldes eller søges om tilladelse til. Ej heller 1 sal, da den er opført i BBR'en. Da jeg bruger den eksisterende kloak, skal der heller ikke afleveres tegninger over ny rørføring.

Dejligt biggrin


Ja dejligt nok. Blev helt klam ned at ryggen. Jeg er i gang med næsten samme omgang og havde faktisk ikke skænket det en tanke. Men lækkert at vi har fri hænder

Mvh
Kasper
Du flytter på kloaken, godt nok indenfor, men du flytter på den i køkken og bad, og på 1. sal, derfor skal det anmeldes. Jeg har klippet følgende fra den hjemmeside du selv henviser til:
Kloak
a) ændre en eksisterende
b) udskifte en eksisterende
c) ændringer på stikledningen

a) Anmeld dit byggeri
b) Søg byggetilladelse
c) Søg byggetilladelse

Under alle omstændigheder sker der ikke noget ved at spørge teknisk forvaltning om reglerne, så er du på den sikre side, de er ansat til at rådgive. Husk at få ændret BBR så den passer med antal rum og antal bad, toiletter.
Hilsen
Arne Rohde

Mvh
Arne Rohde
Elektriker &
Handymand
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis