Bukke krydsfiner

Jeg mener at huske, at jeg har set noget om at man kan bukke/forme krydsfiner, ved at fugte eller opvarme det.

Jeg vil lave nogle dørsider til en Land Rover. For oven skal pladen bukke i en cirkelbane med en radius på ca 60 mm, altså ret meget. Kan man det?

Er der andre tynde træmaterialer, der kunne komme i forslag?

Alternativt er at lave det i jern, men jeg ville hellere have det i træ også aht larmen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg mener at huske, at jeg har set noget om at man... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil jeg give dig fuldstændig ret i LARSon :p
Acryl vil nok være for skrøbeligt. Det er til beklædning af dørene i denne Land Rover. Der kan jeg dog imidlertid godt huske, at jeg så i en TV-udsendelse FOR BØRN!!!, hvor man bukkede disse plader med en varmluftpistol, tror jeg det var. Det kan ikke undgås, at disse dørsider får nogle spark og hug, og det er acrylen ikke så glad for.
Jeg var ikke klar over, at man kan få så tynd finer.
Det er dog helt utroligt, hvad man dog kan lære herinde!

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra HHA

Du skal bare have fat i noget birkekrydsfiner - det fås helt ned til 0.4 mm. tykkelse og kan nemt bukkes - så limer du bare det antal lag sammen over en form som nu er nødvendigt.
http://www.krydsfiner.dk/aeroplan_birk.6

God fornøjelse
Henrik.A



Jeg tror også at Henrik har skrevet forkert, for 0,4 mm. er altså under 1 mm. der skulle nok have stået 0,4 cm. = 4 mm. Og så er det da rigtigt nok, nogen gange er appelsin kasserne også lavet af en 3 mm. krysfiner. Men den duer ikke til andet end appelsin kasse, har prøvet.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Jeg tror også at Henrik har skrevet forkert, for 0,4 mm. er altså under 1 mm. der skulle nok have stået 0,4 cm. = 4 mm. Og så er det da rigtigt nok, nogen gange er appelsin kasserne også lavet af en 3 mm. krysfiner. Men den duer ikke til andet end appelsin kasse, har prøvet.

V.h. Håndværkeren


De 0,4mm er sikkert OK. Men det er en dækfiner der er at finde i den tykkelse...

MVH Njord
Annonce
Nu skriver HHA jo krysfiner og ikke dæk finer.
Citat fra Håndværkeren

Nu skriver HHA jo krysfiner og ikke dæk finer.


Der er tale om en 3-lags krydsfiner i birk - og tykkelsen er god nok 0.4 mm.
Har selv anvendt det til bl.a. bygning af modelsejlbåde etc.

Den kan krummes med en radius næsten som paprøret på en køkkenrulle (på den ene led altsåwink.

Krydsfineren kan sikkert fås i mindre formater i velassorterede hobbyforretninger.

Der har forresten været en tråd tidligere, lidt i samme bold-gade: http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=45524


Henrik.A
Hej Henrik.
Det der er tale om er at du skal købe almindeligt finer som du så selv limer op til krysfiner. Jeg vil nok anbefale dig at fugte fineren før du begynder at bukke den over en skabelon. Du skal så bruge en vandfast lim som du tynder en lille smule så du hurtigt kan pensle den ud over hvert lag og sætte det i spænd. Limen har (hvid snedkerlim) en åbningstid på ca. 20 minutter så det skal gå lidt hurtigt når du limer lagene sammen og sætter det i spænd. Og så skal hele fladen være i spænd, så den plug du spænder over skal have en overdel også. Spørgsmålet er så om det kan betale sig hvis der kun skal laves et exemplar.

V.h. Håndværkeren
OK acryl er nok for skrøbeligt, men hvad så med polycarbonat (PC). Det anvendes jo til sikkerhedsvinduer m.v.

Jf. OTV.dk:
PC, kan koldbukkes op til 5 mm, anvendes, hvor der er krav til høj slagstyrke. F.eks. i forbindelse med sikkerhedsafskærmninger og lign.
PC er velegnet til varmformning og bruges bl.a. til kabinetter og displays.
Til generel udendørs anvendelse kan plader med ekstra UV-beskyttelse leveres.
[Indlæg slettet]
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis