Flække marksten - hvordan? LK 2331 23-09-2000 13:02 Jeg vil gerne mure en blomsterkumme af flækkede natursten (således at den flade side vender ud af). Men hvordan flækker man dem?Hilsen LK Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv. 3 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
ingen Trådstarter 2331 25-09-2000 07:19 Hammer og mejselSlå en god ridse hele vejen rundt på stenen hvor du vil have den til at flække. Så lægger du stenen på en god flad side på hårdt underlag, sætter mejslen i revnen og slår godt til nogen gange. Det plejer at virke fint. Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
chlor 16 19-04-2011 20:42 Hammer og mejsel - som før nævnt, og så en lille sten I Bornholms museumsstenbrud kan man få lov at prøve selv. Jeg prøvede det, og det gik ret nemt. Hvis stenen har synlige "årer", og det ikke er vigtigt hvor snittet lægges, så følg dem. De firkantede sten de havde i stenbruddet, målte ca 30 cm på alle leder. Lav en ridse på halvdelen af stenen. Er den firkantet, så lav en ridse på 2 af de sider der støder op til hinanden. Tag så en lille sten på 2-3 mm i diameter, og læg den ned i ridsen. Tag muggerten og slå et rent hårdt slag på småstenen, så den presses ned i ridsen og tvinger stenen fra hinanden. "Hårdt som granit" - som man siger, men jeg må nu indrømme, at det var meget færre kræfter der skulle bruges til at flække en sten, end jeg havde regnet med.
Jacko 1071 5450 19-04-2011 21:47 Det var godt nok en ufattelig gammel tråd du havde fundet frem der 11 år gammel... Det må næsten være rekord Men det gav da mig lidt ekstra viden Hatten af for det Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted