Flække marksten - hvordan?

Jeg vil gerne mure en blomsterkumme af flækkede natursten (således at den flade side vender ud af). Men hvordan flækker man dem?

Hilsen LK
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hammer og mejsel
Slå en god ridse hele vejen rundt på stenen hvor du vil have den til at flække. Så lægger du stenen på en god flad side på hårdt underlag, sætter mejslen i revnen og slår godt til nogen gange. Det plejer at virke fint.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hammer og mejsel - som før nævnt, og så en lille sten

I Bornholms museumsstenbrud kan man få lov at prøve selv. Jeg prøvede det, og det gik ret nemt.

Hvis stenen har synlige "årer", og det ikke er vigtigt hvor snittet lægges, så følg dem.

De firkantede sten de havde i stenbruddet, målte ca 30 cm på alle leder.

Lav en ridse på halvdelen af stenen. Er den firkantet, så lav en ridse på 2 af de sider der støder op til hinanden.

Tag så en lille sten på 2-3 mm i diameter, og læg den ned i ridsen. Tag muggerten og slå et rent hårdt slag på småstenen, så den presses ned i ridsen og tvinger stenen fra hinanden.

"Hårdt som granit" - som man siger, men jeg må nu indrømme, at det var meget færre kræfter der skulle bruges til at flække en sten, end jeg havde regnet med.
Det var godt nok en ufattelig gammel tråd du havde fundet frem der 11 år gammel... Det må næsten være rekord
Men det gav da mig lidt ekstra viden Hatten af for det

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis