godkendte vvs og kloak

Vi er næsten færdig med vores hus byggeri og jeg har lige fundet papir til kommunen, kan det passe at man skal have en autoriseret fagmand til at stemple at vvs og kloak arbejde er godkendte. Jeg har ellers lavet det hele selv, hvis det er rigtig så har jeg et problem.........
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra norster

Vi er næsten færdig med vores hus byggeri og jeg har lige fundet papir til kommunen, kan det passe at man skal have en autoriseret fagmand til at stemple at vvs og kloak arbejde er godkendte. Jeg har ellers lavet det hele selv, hvis det er rigtig så har jeg et problem.........


Det er desværre helt korrekt.
Brugsvand er forbudt område medmindre du er aut. vvs, ligeledes er kloak forbudt område medmindre du er kloak mester.

Hvis din kloak+afløb stadig er synlige og tilgængelige kan du jo evt på en fagmand til at inspicere systemet for dig og underskrive for korrekt udførelse.
Hvis det derimod er støbt ned og gemt væk ved jeg ikke hvordan man skal forholde sig

Mvh
Kasper
Jamen de er da altid venlige når bare der ligger nogle tusbasser smile

Nej, spøg til side! Prøv dog først at ringe til komunen, der er nogle der går meget op i reglerne, og der er nogle der ikke er så strikse, hvis din byggesagsbehandler er flink, og du kan dokumentere hvordan du har lagt og lavet dine kloak og vvs installationer, så kan det være han ser igennem fingre med det.

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Prøv dog først at ringe til komunen, der er nogle der går meget op i reglerne, og der er nogle der ikke er så strikse, hvis din byggesagsbehandler er flink, og du kan dokumentere hvordan du har lagt og lavet dine kloak og vvs installationer, så kan det være han ser igennem fingre med det.


Det må da være langt ude på landet hvis den går - det er simpelthen så langt fra reglerne, at kommunen har et alvorligt forklaringsproblem hvis det bliver opdaget.

Mvh.

René

Citat fra Brandmanden

Det må da være langt ude på landet hvis den går - det er simpelthen så langt fra reglerne, at kommunen har et alvorligt forklaringsproblem hvis det bliver opdaget.


Det ved jeg nu ikke, jeg har flere eksempler (både i by og land) på at kommunen siger at det er husejerens problem hvis det ikke er lavet ordenligt!

Hvordan det er i norster`s kommune ved jeg ikke

Venlig hilsen

Klaus
Annonce
Citat fra Brandmanden

Det må da være langt ude på landet hvis den går - det er simpelthen så langt fra reglerne, at kommunen har et alvorligt forklaringsproblem hvis det bliver opdaget.

Har også MEGET svært ved at tro de bare kan se god for det. Det kan ihvertfald ikke lade sig gøre her i Århus, det er da helt sikkert.

Hvis det er støbt ind, så har du virkelig et problem, da det er no-no for private selv at lave kloark, så hvis det skal godkendes skal det laves om - af en aut desværre.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Citat fra www.spotvvs.dk

Det ved jeg nu ikke, jeg har flere eksempler (både i by og land) på at kommunen siger at det er husejerens problem hvis det ikke er lavet ordenligt!


De pågældende kommuner tilsidesætter ihverttilfælde deres forpligtelser for såvidt angår deres tilsynspligt.

Byggearbejder ved gas-, vand- og afløbsinstallationer – på nær nogle definerede, enkle installationsarbejder – må kun udføres af personer eller virksomheder, som har autorisation efter bestemmelserne i lovbekendtgørelse nr. 988 af 8. december 2003 om gasinstallationer og installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger, som senest ændret ved lov nr. 1382 af 20. december 2004 om ændring af lov om autorisation af elinstallatører m.v. og lov om gasinstallationer og installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger.

Gud ske lov for kommunesammenlægningerne, så vi får basis for nogle mere kompetente bygningsmyndigheder, som administrere reglerne mere samvittighedsfuldt.

Hvor om alt er så tror jeg ikke, at nogen kan dokumentere at en kommune har haft den holdning til den myndighedsmæssige side af VVS og kloakarbejde.

Mvh.

René

Citat fra Brandmanden

De pågældende kommuner tilsidesætter ihverttilfælde deres forpligtelser for såvidt angår deres tilsynspligt.

Byggearbejder ved gas-, vand- og afløbsinstallationer – på nær nogle definerede, enkle installationsarbejder – må kun udføres af personer eller virksomheder, som har autorisation efter bestemmelserne i lovbekendtgørelse nr. 988 af 8. december 2003 om gasinstallationer og installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger, som senest ændret ved lov nr. 1382 af 20. december 2004 om ændring af lov om autorisation af elinstallatører m.v. og lov om gasinstallationer og installationer i forbindelse med vand- og afløbsledninger.

Gud ske lov for kommunesammenlægningerne, så vi får basis for nogle mere kompetente bygningsmyndigheder, som administrere reglerne mere samvittighedsfuldt.

Hvor om alt er så tror jeg ikke, at nogen kan dokumentere at en kommune har haft den holdning til den myndighedsmæssige side af VVS og kloakarbejde.


Jo, da tror du jeg digter denne historie?

F.eks. har jeg bygget et 130 m2 sommerhus fra grunden, dvs. støbe render (uden kommunen kom og tjækkede rendernes dybte) alt i kloak og vvs, inkl. 10pe septic tank. med tilhørende pumpebrønd, og trykslanger uden kommunen brokkede sig over de manglende underskrifter.

Min far renoverede et rigtigt håndværker tilbud i kastrup for ca. 10 år siden, hvor alt blev lavet nyt, ingen spørgsmål til hvernken el, vvs, eller kloak insstallationerne. Min far solgte efterfølgende huset, og købte et "nyt" håndværker tilbud i valby, som er blevet renoveret fra A-Z og bygget ca. 40 m2 køkken til, heller ikke her er der blevet stillet spørgsmål ved de manglende underskrifter. Ved støbning af fundamentet ringede han til kommunen fordi de skulle tjekke renderne. Dette havde de ikke tid til, det var sørme hans ejet problem hvis tingene ikke var lavet ok.

Jeg ved at da min far byggede sit første hus i 1972, så kom kommunen og tjækkede alt, selv gulvstrøerne skulle tjækkes inden der blev lagt gulv, men der er vidst blevet slækket meget på kravene siden.

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Jo, da tror du jeg digter denne historie?


Jeg tvivler ikke på at du kan finde eksempler hvor ting er gået igennem. Jeg siger bare at du formentlig ikke kan finde offentlige papirer/notater, som dokumentere, at en kommunale bygningsmyndighed har "godkendt" kloak eller brugsvandinstallation uden autoriseret mester i den periode hvor der har været krav om autorisation.

Bemærk jeg snakker alene om kloak- og vvsarbejde som kræver autorisation, ikke fundamentsrender mv.

Mvh.

René

Okay, så har vi måske snakket lidt forbi hinanden wink

Så rådet til norster må så være at han bare skal færdig mælde sit byggeri uden underskrifter på autrisations papirerne, da kommunen måske ikke ser det, eller gør noget ved det.

Selvfølgelig kan du jo prøve i første omgang at få nogle underskrifter på det sorte marked wink

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis