Amerikansk valnød

Hej med jer.

Jeg vil gerne have lavet en bordplade i Amerikansk valnød. Pladen skal være 100 cm bred og med en længde på 220 - 260 cm tykkelsen mellem 30 og 40 mm.

Jeg har også kommet i nærheden af nogle planker. Plankerne er savet og tørret. Altså klar til at save op i de rette stykker og efterfølgende høvle.

Jeg har adgang til rund og båndsav samt en høvl. Principielt kunne jeg bare gå igang. Men er ikke sikker at det vil blive godt. Så lidt råd vil jeg gerne pladen... Både hvad angår størrelsen på stavene samt hvordan man lægger det op til limningen. Det store problem er nok egentligt også limningen.

Hvor tæt skal tvingerne sidde?
Hvilken lim?

Jeg er lidt fristet til at lave plankerne på tværs af bordet. Det gør at jeg slipper for at skulle støde stavene i limningen. de vil så kun skulle limes kant mod kant. Men er lidt i tvivl om det kommer til at se godt ud....

Alternativt vil jeg gerne høre om der skulle være nogen der kende een der kan lave pladen til en rimelig pris? Jeg kan evt selv save op og høvle efter anvisning af de rette størrelser på stavene.

Efterfølgende skal bordpladen behandles. En mørk olie er et naturligt valg.. men jeg kunne fristes til at give den en omgang hvid olie... Er der nogen der har prøvet? Ser det godt ud? Spillet mellem lys og mørk kunne være spændende...

På forhånd tak for hjælpen.

MVH Njord
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Njord

Hvad limning angår, så kan du se slutningen af del 2 og starten af del 3, af disse 2 videoer.
http://thewoodwhisperer.com/episode-11-arts-crafts-table-part-2/
http://thewoodwhisperer.com/episode-11-arts-crafts-table-part-3/

Jeg synes det er synd at behandle mørk valnød ved enten at afblege det eller give det hvidpigmenteret olie.
Hvis du gerne vil lave en bordplade med et pænt farvespil, så se videoen "A cut above". Det indvoldverer godt nok at du bruger en lys og en mørk træsort, men resultatet bliver meget pænt.


Held og lykke

Hilsen Metalsnedker
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis