hpfi 63A

Hej forum

Er der måske en elektriker herinde der ved om man må montere et 63 ampere hpfi, hvor der nu sidder et hfi 40 ampere.
Forsikringen til tavlen (stikledningen) er 35 ampereconfused
Jeg vil nemlig gerne have en ekstra kraftgruppe på til garagen, og tavlekat brokker sig over at mit hfi relæ er for lille, må jeg det ?

VH Carsten
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke nogen grund til at skifte afbryder; ampere størrelsen er et spørgsmål om hvor meget du vedvarende må trække igennem din afbryder. Eftersom din forsikring er på 35A er der ingen grund til at skifte din nuværende 40A afbryder.
Citat fra huuhaa

Hej forum

Er der måske en elektriker herinde der ved om man må montere et 63 ampere hpfi, hvor der nu sidder et hfi 40 ampere.
Forsikringen til tavlen (stikledningen) er 35 ampereconfused
Jeg vil nemlig gerne have en ekstra kraftgruppe på til garagen, og tavlekat brokker sig over at mit hfi relæ er for lille, må jeg det ?

VH Carsten


Har du husket at justere samtidighedsfaktoren? Det er jo ikke alt der kører på samme tid.
Når man har lagt alt forbruget sammen, ganger man altid med en samtidighedsfaktor, på eksempelvis 0,7.
Det kan jo være det ikke er nødvendigt at skifte.
Jo, men samtidhedsfaktoren tager Lk's program tavlekat højde for.
Hvad om jeg satte en 32 Amp automatsikring lige efter hfi'en, så bliver strømforbruget på stikledningen i hvertfald ikke for stort...
Det kan du sagtens. Lyder som en fin idé.
Bare husk at så skal tilgangskablet mindst være 6 kvadrat. Den må trække op til 34-36Aafhængigt af hvordan den er ført.
Jeg ved ikke om det er en mulighed, men i mit sommerhus er der monteret 2 stk. 40 A HPFI.

Grunden til dette er at et 63A HPFI er temmeligt dyrt, og et (eller 2) 40 A HPFI koster under 1/3 del.

Derudover er der den foredel at skulle det ene slå fra, så er der stadig lys i huset.

Jeg ved ikke om det kunne være en idè

Venlig hilsen

Klaus
Annonce
353kr for 63amp, 221kr for 40amp, ved elvvs.dk
... nu må i lige spænde hjelmen...

Hvis stikledningssikringen er på 35A hvordan vil i så nogensinde trække mere end de 35A uanset hvad i sætter samtidsfaktoren til?!?
da jeg trak strøm i garagen blev der monteret en tavle derude med jord og hpfi, et 5*6 kabel og tilsluttet lige efter måleren, dvs samme sted som forsyningen sidder i husets hpfi, resultat, masser af strøm i garagen og nye automatsikringer derude, har aldrig haft problemer med det hverken overforbrug eller noget, og jeg har også kun 35 amp i hovedtavlen.
jeg får en elektriker ud og laver det på torsdag, så er problemet løst...
men det bliver sikkert dyrt øv øv...

Carsten
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis