Nyt RAM

Hej jeg overvejer kraftigt at købe nyt ram til min computer. Efter jeg har undersøgt markedet og min computer lidt fik jeg disse resultater:
Det er en pc-4300
DDR II SDRAM
2.00 GHz
768 MB RAM
__________________________________
Det er det min computer har nu.
Men jeg er kommet i tvivl om hvor mange af disse ting der skal være ens på min nye ram blok for at den virker i min computerconfused Så.. jeg håber i kan hjælpe mig
er der evt. andet jeg skal holde øje med? en blæser måske?
Hej jeg overvejer kraftigt at købe nyt ram til min... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Synes du sagde det var et lille spørgsmål? smile

Din cpu kører med en given hastighed, lad os tage udgangspunkt i den du har 2000Mhz. Internt kører din nok 200Mhz hvilket er dens interne hastighed. Dette tal bliver ganget med en multiplier hvilket i dit tilfælde er 10. Så du rammer de 2000Mhz (2Ghz)Din bus hastighed kører ved noget man kalder en quad pumped bus, dvs bus på bundkortet. Der ganger man dine 200 Mhz på din cpu med 4 hvilket giver 800Mhz på bussen. Dette tal vil du ofte se når du kigger på cpuer, da disse leveres med forskellige bus hastigheder. Før i tiden 533 Mhz, 800Mhz, 1066, og det nyeste 1333mhz på bussen. Dette er alle tal som er ganget op, min nye cpu kører 1333 på bussen og har dermed 333Mhz på cpu fremfor dine 200mhz.
Dine ram kommer så ind imellem disse tal. Dine 200Mhz på cpu ganger man med 2 hvilket så giver 400Mhz. De Pc2-4300 du snakker om kan kører 533Mhz, og er dermed gode nok. Så er spørgsmålet hvorfor du så ikke kan vælge et tal mindre end de 4300, men de bliver ikke lavet og alle DDR2 ram startede med pc 4200/4300.
Hvis vi så tager udgangspunkt i den cpu jeg har der kører 1333 og 333 på bus. så kan vi gange de 333 med 2 og får dermed 666(667) og her ser vi så at for jeg kan kører det på min bus skal mine ram kunne kører 666 Mhz eller 667 som der står hvilket giver pc2-5300. Så spørger du nok hvorfor der så findes så mange med meget højere tal, og det er der nogen gode svar på.

1. ram har en hastighed men også nogen andre tal her kan stå 5-5-5-15 feks, jo lavere de tal er, jo bedre, hvis du tager en hurtigere ram og underclocker, så kan du nogen gange sætte de tal ned også og dermed opnå højere hastighed.
2. hvis man vil overclocket så hæver man jo hastigheden på bussen, lad os tage din og sige du gerne vil kører hurtigere så du hæver din hastighed fra 200 til 400, så skal dine ram kunne kører 800Mhz og er vil dine andre ram ikke kunne følge med.
3.nogen vil gerne købe så hvis de kører en anden cpu senere, så kan deres ram stadig følge med, og andre køber pga prisen på de hurtigere er billigere end de langsomme. pris variere på efterspørgsel.
4. Nogen bundkort kan kører med divider. Så hvis dit bundkort feks står til 533, 667 eller 800 Mhz ram, så kan den sætte en divider ind. Så selvom du kører 200mhz på din cpu og 400 på dine ram, så burde pc2-4300 være nok. Så kører dine ram 1:1. altså samme hastighed som din cpu. Hvis det understøtter divider så kan man feks sætte pc2-5300 i din sætte divider til 5:4 så ganger den din cpu 200 med 5 = 1000 og dividere med 4 = 250 ~266 x 2 = 533Mhz, altså Pc2-5300 ram.

Håber det er til at forstå, har skrevet det lidt hurtigt.

\René
Okay du tror jeg, jeg nogenlunde forstodwink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis