Mere El snak

Hej
Så i MMC.dk´s katalog (Side 184) en Digital batterikontrol. Meget fin.
Nedenunder er der så vist 2 forskellige "Shunts". Hvad er det? Skal de bruges med den digitale batterikontrol? og i så fald, hvilken skal man vælge?
Sidst men ikke mindst, er der nogle er jer der kender den omtalte Batterikontrol?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En Shunts, er så vidt jeg husker en "dims" der skifter imellem to batterier automatisk, så dit forbrug altid vil ligge på det batteri hvor der er mest strøm. Den kan også sørge for at lukke af til eks. dit start batteri når indholdet nærmer sig et punkt hvor der kun er nok til at drive elstarteren med.
Jeg kender ikke omtalte produkter, men ved at mmc har en politik om at det de sælger skal være en ordentlig kvalitet.

V.h. Håndværkeren
Hej Håndværker.
Jeg mener at en shunt er en form for modstand du kobler parallelt ind i ledningen når der skal måles strøm, ment på den måde at det pågældende instrument kender shuntens modstand, og kan derfor hurtigt beregne den løbende strøm, da du ikke kan sende f.eks. 20 A direkte ind på metret.
Her skal man stadig huske at der er koloenorm stor forskel på spænding og strøm, og for de der ikke er klar over dette, så er spændingen det der står, og måles i volt. og strømmen det der går, og måles i ampere.
Ret mig hvis jeg er på vildspor.
Mvh autoole
Det er nemlig rigtigt

mvh
flying leth
Grunden til at jeg troede at det var sådan en dims der kunne flytte forbruget fra et batteri til et andet, var ordet "Shunt" en shunt ventil på et oliefyr virker da sådan at den leder varmt vandet til det sted hvor der er mest brug for det. Eller er jeg helt galt på den ??

V.h. Håndværkeren
En "Shunt" i denne forbindelse er en modstand man sætter i SERIE med belastningen.. det er en modstand man kender værdien af.
Når den trækkes strøm i kredsen vil der være et spændningsfald over "Shunten".. det er det spændningsfald man måler på.. spændningsfaldet vil variere alt efter belastning... smart ik`.. Så er man fri for at trække den store strøm gennem amp-meteret..

Mvh Jan J
Annonce
Hej håndværker, du har misforstået, hvad en shunt gør på et varmeanlæg, slå det selv efter på nettet, det er fint beskrevet flere steder, shunt betyder vel ret beset omløb i disse sammenhænge.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Takker og Bukker, det er altid rart at lære noget nyt.

V.h. Håndværkeren
Tak for de gode svar. Jeg fik styr på det!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis