Murgennemføring i gammel bygning

Hej folkens

Jeg bor i en gammel bygning, den er fra 1892 og muren på første sal er 65 cm tyk, på femte sal er den 40 cm. Sådan byggede man dengang, for at give bygningen styrke. Jeg skal nu til at lave en murgenneføring for emhætte udtræk MEN jeg kan ikke finde et kronebor der er mere end 40 cm langt?? Jeg vil så bore fra begge sider af muren, men har i en god idé til hvordan jeg "rammer" hullet fra den anden side? For hvis jeg ikke gør dette bliver hullet "skævt" og plastrøret vil sidde i spænd og i værste fald ikke kunne køre helt igennem.

Mvh
HrZ
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan starte med at bore med et forlænget 8mm murbor, og så bruge dette hul til at centrere kroneboret fra begge sider.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
De fleste diamantbore/skære firmaer kan klare en slags lynhurtigt. Som regel er der et opstartsgebyr og så en pris pr cm de skal bore. Jeg fik boret et hul på 57 cm for ca 1300 inkl moms og alt. Det går lynhyrtigt og du er sikker på huller er lige, vinkelret på muren og i orden. Alt efter hvad maskine du har til at drive dit 40 cm kopbor så håber jeg det er noget grej der kan spændes fast - at skulle holde en 500 PowerCraftManSuper boremaskine med sådan et bor i enden er dømt til at gå galt. Det vil kile og spænde og brænde sammen inden du når halvvejs, både bor og maskine.
Boret behøver ikke være 40 cm i kronen - hvis bare du tømmer det undervejs er det kun skaftet du skal forlænge

Med venlig hilsen

Fladder
Du kan også prøve at bore så dybt som muligt og derefter gå over til hammer og en lang stang med flad spids eller rør med fortanding, som roteres hele tiden. Afhængig af murens beskaffenhed og hvor dybt du kan bore for vil det selvfølgelig tage en del tid. Evt. kan du også forsøge at spænde stangen på boremaskine/murhammeren og se om det gir noget.

For ikke at lave for stort udtrædelseshul kan det være en fordel at skrue/spænde en plade el. lign. mod den anden side af væggen. Men da du skal lave et hul på 15 - 20 cm skulle det ikke være noget problem. Når du så er kommet igennem væggen med et lille hul kan du f.eks bruge en elektrisk betonhammer fra begge sider. Jeg har selv både en stor hydraulisk betonhammer og en mindre elektrisk til ca. kr. 1000,-, som jeg er blevet meget glad for, idet den også kan bruges vandret og skal du ud at leje en kommer du også hurtigt af med en tudse.
Tusind tak alle sammen for Jeres gode råd, det er jeg meget taknemlig for. Jeg tror nu - som en af Jer foreslår - at jeg vil få et firma til at udføre opgaven, det kan godt blive noget "bøvl" det her...

Mvh
HrZ
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis