hjælp - overgang i udendørslamper

Mit relæ i laden slog fra i aftes - formodentlig pga. overgang i udendørslamper. Da pillefyret er sat på samme relæ sidder vi nu og fryser sad

Har her til morgen været hos elektrikeren, som sagde at jeg kunne prøve at fjerne nulledningen. Har ved en samledåse i laden nu adskilt de blå ledninger (nulledningen?), hvilket har betydet at jeg nu har strøm til fyret.smile
Men hvad gør jeg ved udendørs belysningen som ikke virker og de tre ledninger som stritter ud fra dåsen??? Er det de tre rigtige ledninger (ledninger og elsystem er helt nyt)?? Kan jeg løse problemet selv eller bliver jeg nød til at vente til elektrikeren har tid???
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke ringe til en anden elektriker? - lyder ikke som GDS arbejde
Vh, Silas
Du har ret i at der er en eller anden overgang, et eller andet sted i en eller flere udendørslamper og det skal din elektriker sørge for at bringe iorden, medmindre du selv har installeret lamperne. Der er tilsyneladende et fugtproblem fra fasen og til lampehuset, således at der går krybestrøm der imellem. Det er et spørgsmål om at få tætnet lamperne ordentligt eller vælge nogle der er DEMKO godkendt. Ialtfald skal du være forsigtig med selv at installere udendørslamper, da chancen for elektrisk stød er langt større end indendørs.

Jeg kan ikke give dig andet råd end at få en autoriseret el-installatør til at gå hele konstruktionen igennem.

Mvh
HrZ
Ok. Elektrikeren har ellers selv tilsluttet lamperne (havelamper langs indkørsel) for lidt over 2 år siden.
Fasen - Jeg går fra at det er fasen ved samledåsen du mener?
Kan jeg ikke bare selv fjerne den smule kodens der er ved lampefatningen og forsøge at isolere ved samlinger. Selve ledningen er jo ny?
Men en ting er dog helt sikkert, jeg vil ikke have problemer med at vi får stød - da jeg har små børn!


Citat fra HrZ

Du har ret i at der er en eller anden overgang, et eller andet sted i en eller flere udendørslamper og det skal din elektriker sørge for at bringe iorden, medmindre du selv har installeret lamperne. Der er tilsyneladende et fugtproblem fra fasen og til lampehuset, således at der går krybestrøm der imellem. Det er et spørgsmål om at få tætnet lamperne ordentligt eller vælge nogle der er DEMKO godkendt. Ialtfald skal du være forsigtig med selv at installere udendørslamper, da chancen for elektrisk stød er langt større end indendørs.

Jeg kan ikke give dig andet råd end at få en autoriseret el-installatør til at gå hele konstruktionen igennem.

Mvh
HrZ
Hej igen. Jo du kan godt selv fjerne den smule kondens der er i lamperne, MEN jeg ville nu få en aut. installatør til at gå hele konstruktionen igennem. Man skal jo tænke på at fasen jo tilsyneladende stadigt er tilsluttet og den skal pilles fra i målerskabet og DET må kun installatøren gøre. Derefter skal der så måles igennem hvor der er en overgang fra fase til jord (som jo fik dit HFI relæ til at slå fra i sin tid). Det kan være ret så omfattende, men et eller andet sted synes jeg den hidtige elektriker, burde give dig et garantieftersyn. Du skal ialtfald være meget forsig, da et udendørsstød er langt farligere end indendørs, fordi den elektriske modstand til den fysiske jord er meget mindre.

Slutteligt vil jeg sige god fornøjelse og pas nu på dig selv! ;o)

Ef forøvrigt eleketroniktekniker, så har du andre el-sprøgsmål, så er du velkommen til igen at spørge

Mvh
HrZ
Tak for svar.
Nej, jeg vil ikke til at rode med elskabet. Men hvis jeg måske kan nøjes med at tjekke fatning og samlinger selv for fugt, samle de strittende ledninger igen, og så se om relæet lader være med at slå fra, ja så kan jeg måske vente med en gennemgang af konstruktionen wink

Jonama


Citat fra HrZ

Hej igen. Jo du kan godt selv fjerne den smule kondens der er i lamperne, MEN jeg ville nu få en aut. installatør til at gå hele konstruktionen igennem. Man skal jo tænke på at fasen jo tilsyneladende stadigt er tilsluttet og den skal pilles fra i målerskabet og DET må kun installatøren gøre. Derefter skal der så måles igennem hvor der er en overgang fra fase til jord (som jo fik dit HFI relæ til at slå fra i sin tid). Det kan være ret så omfattende, men et eller andet sted synes jeg den hidtige elektriker, burde give dig et garantieftersyn. Du skal ialtfald være meget forsig, da et udendørsstød er langt farligere end indendørs, fordi den elektriske modstand til den fysiske jord er meget mindre.

Slutteligt vil jeg sige god fornøjelse og pas nu på dig selv! ;o)

Ef forøvrigt eleketroniktekniker, så har du andre el-sprøgsmål, så er du velkommen til igen at spørge

Mvh
HrZ
Annonce
Fik tørret og luftet fatningerne lidt, satte pærer i igen, samlede ledningerne, tændte for relæet: Det virker biggrin Så må vi bare håbe det holder.
Alletiders du!! Men jeg vil vædde en skumbanan på at du får lidt småproblemer igen, næste gang der kommer et ordentligt regnskyl, kraftig tåge, eller måske fygesne. Men så længe det holder er det jo OK smile
HrZ: Hvor finder du Demko godkendte lamper?
Der skal ikke meget fugt til i en kontakt for at skabe problemer - selv havde jeg netop sat en af de gamle brune bakelit fugtsikredekontakter op - jeg syntes selv jeg havde tørret og pudset den grundigt både ind- og udvendig. Jeg blev derfor noget forbavset da en tilsluttet energisparepære alligevel stod og glødede. Jeg måtte derfor adskille den igen, aftørre, affedte og afslutte med at udtørre den med en varmepistol for at få bugt med overgangen i den.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis