Er 8 cm gulvtykkelse OK?

Er ved at skulle støbe ca. 40m2 beton gulv og er i den forbindelse kommet til at regne et par cm forkert i den gale retning. Så som gruslag og isolering er nu, vil der kun være plads til 8cm beton (indeholdende 6mm armeringsnet og pex gulvvarmerør), hvis der skal være tilstrækkelig plads til trægulvet.

Er de 8 cm beton tilstrækkeligt??confused

Har planlagt at støbe med støbemix 0-16mm og helst i én arbejdsgang, hvis jeg kan få min murer til det (han vil vist helst have et lille lag med 0-4mm grus til afslutning, da han synes det er nemmere smile )

På forhånd tak for svar
Er ved at skulle støbe ca. 40m2 beton gulv og er i... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle svarene! Især til Klaus for hurtige svar.

Fandt denne her installationsvejledning fra Wirsbo: http://www.vvshuset.dk/images/wirsbo.pdf
Den kommer faktisk med en del svar på gulvvarmespørgsmålwink . Bla. anbefaler de dybden af pex rør i beton til at være mellem 30 og 90mm. Ligeledes findes gode illustrationer af udlægningsmønstre.

Tror jeg ender med at løse opgaven på følgende måde:

- Armeringsnet (6mm) hævet ca. 2½cm fra isolering.
- Pex-rør oven på armeringsnet.
- 8 cm beton

Det giver en afstand på knap 5cm fra pex-rør til overfladen og rionettet kommer lidt op i betondækket om end ikke halvvejs, men det må da give noget ekstra styrke.
Du må endelig ikke få rørene længere op end 6 cm beton kan dække det. Du vil kunne mærke at varmen ikke vil blive spredt ordenligt. Minimum 8 cm. Jeg er selv Vvs`er. Og jeg har været hos flere kunder som kunne mærke kulde pga. af for lidt beton..
I forbindelse med renovering af vores 1. sal var vi tvunget til at nøjes med 6 cm beton i en del af det nye badeværelse, hvorfor gulvvarmen blev lagt i alupex under rionettet. Alupex'en gjorde det nemt at lægge ud og efterfølgende strappe til rionettet (desuden var der vist også noget med diameteren på alupex'en og varmefordelingen - men det ved VVS'eren vel???).

Vi kan mærke, at fordelingen ikke er 100% i top - men det er ikke noget, vi bemærker. Vi glæder os imidlertid over, at vores dygtige vvs'er var meget opmærksom på at gelejde mest mulig varme til gangarealer, foran vask og toilet samt i bruser.

Jeg ville ikke lave det om - men sørge for, at rørene ligger helt ned mod isoleringen.

Held og lykke med resten!

Mvh.

Jan R.
Tak for indlæg til alle!

Det var også varmefordelingen jeg var lidt betænkelig ved, når pex-rørene kom tættere på overfladen. Et par enkelte VVS´er har dog gjort opmærksom på at problemet med ujævn varmefordeling er langt mindre når der anlægges trægulv over betonen.
Den ujævne fordeling mærkes meget mere kontant på flise/klinke-gulve.
Ja, jeg holder fast ved min beslutning.

Hvor lang tid tager det dig at grave lidt af eller mindske isoleringen med 5 cm. ? Og så være en god del mere sikker....

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Når først der er afrettet, lagt styropor mv. ud - er det noget besværligt at fjerne det hele igen. Istedetfor kunne du, da du alligevel vil have trægulv, udelade betonen og anvende varmefordelingsplader under trægulvet. Dette giver en meget bedre fordeling og regulering af gulvvarmen. Den prismæssige forskel er sikkert ikke så stor.

Hvis du endelig vil bruge beton, så vil jeg anbefale dig at bruge flydebeton - selv fik jeg lagt ca. 10 cm flydebeton på ca. 90 m2 - det tog kun 2/½ time med mig som oppasser, en murer og hans medhjælper. Mureren kunne få flydebetonen leveret billigere med betonkanon, end jeg selv kunne købe den til, således at deres timeløn blev dækket. Heldigvis kunne betonkanonen bruge transportbåndet, således at flydebetonen ikke skulle pumpes ind (ellers + startgebyr - vistnok kr. 5000,-)

Mureren og medhjælperen sørgede for at nivellere og gøre overfladen så jævn, at der kun blev en lunk på ca. 1 cm over 4 meter og jeg fik lært hvordan det skal gøres.

Jeg har ellers selv både en stor tvangsblander og lidt støbemix liggende, men jeg kunne hurtigt regne ud at skulle jeg engagere nogle venner og familie, leje bjælkevibrator, glittemaskine, købe cement, ekstra støbemix, øl, mad mv. + yde gentjenester osv. osv. ville det hurtig blive dyrere og mere besværligt - at blande 9 - 10 m3 beton og køre mindst 100 trillebørefulde ind i huset ville ihvertfald tage en hel dag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis