Er 8 cm gulvtykkelse OK?

Er ved at skulle støbe ca. 40m2 beton gulv og er i den forbindelse kommet til at regne et par cm forkert i den gale retning. Så som gruslag og isolering er nu, vil der kun være plads til 8cm beton (indeholdende 6mm armeringsnet og pex gulvvarmerør), hvis der skal være tilstrækkelig plads til trægulvet.

Er de 8 cm beton tilstrækkeligt??confused

Har planlagt at støbe med støbemix 0-16mm og helst i én arbejdsgang, hvis jeg kan få min murer til det (han vil vist helst have et lille lag med 0-4mm grus til afslutning, da han synes det er nemmere smile )

På forhånd tak for svar
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville jo helst have ca. 8 cm. beton som du beskriver og derefter 3-4 cm. afretningslag ovenpå.

Jeg ville lave det om LIGE NU. Det er svært at ændre efter støbning! Iøvrigt er dansk cement MEGET bedre end f.eks. billig tysk cement.

God fornøjelse

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Ja, det var så en til hver side biggrin. Håber der kommer lidt flere forslag, så min "spørg-publikum-livline" kan blive lidt mere sikker. Men tak for jeres indlæg.
Citat fra lindgaard

Ja, det var så en til hver side biggrin. Håber der kommer lidt flere forslag, så min "spørg-publikum-livline" kan blive lidt mere sikker. Men tak for jeres indlæg.


Nå du brugte "spørg publikum" vi troede du brugte "50/50" smile

Jeg vil påstå at 8 cm er rigeligt, i hvert fald hvis det er lavet i 1 arbejdsgang, dvs. uden pudslag.

Mit skur på 4*7 m er der 7,5 cm beton, heri er der 20 mm pex, rionet. Det er støbt op til kant, og derefter glittet. Her er ikke en revne, og det kan godt klare store belastninger, f.eks har jeg en hel palle med granitfliser stående midt på gulvet, jeg vil skyde på at vægten er min. 1500 kg.

Men som jeg har nævnt, så er der i mit tilfælde brugt en ordenlig certificeret beton, der er vibreret, og til sidst glittet.

Venlig hilsen

Klaus
jeg ville også mene at 8 cm er ok..... jeg har dog selv 13 men det var mest fordi jeg også regnede forkert, bare den modsatte vej..... sad
Mit rionet er løftet op på elefantfødder jeg mener de var omkring 3 cm, og så har jeg brugt 8 mm rionet med 25 cm imellem pexrør

Venlig hilsen

Klaus
Jeg har lige fundet en af de gamle elefantfødder frem, de er magen til dem her, de har 2 afstande 25mm og 30 mm, jeg brugete den lave altså 25mm

Venlig hilsen
Klaus: Dvs. at dine pex-rør ligger ca. 4cm nede i betonen. Giver det en OK varmefordeling?

Spekulere lidt på om jeg skal lægge mine pexrør under rionettet istedet, for at få dem lidt dybere? Over betonen skal være dampspærre--trindæmper--svømmende trægulv.

Nogen råd i den retning?

Har søgt lidt rundt på nettet, men kan ikke rigtig finde enslydende retningslinjer for dybden af pex-rør i beton, når man vil have trægulv over og trådløs rum-termostat. Måske findes ingen retningslinjer??biggrin

Tak for alle jeres input! Kom endelig med flere.
Nu er det ikke så nemt at lægge pexrør under rionettet, da du jo binder eller stripser pexrøret fast til rionettet, dog kan du godt få f.eks clips, så du kan clipse dine pexrør direkte til styroliten.

En anden måde du kan gøre er at løfte dit rionet op på 25mm elefantfødder, montere dine pexrør, og derefter lægge yderligere et rionet, så kan det vist ikke blive stærkere, og det ekstra rionet hjælper til at fordele varmen, derudover kan du jo lave c/c imellem pexrørerne mindre end de normale 30 cm, f.eks 25 eller mindre.

Venlig hilsen

Klaus
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis