Erfaringer med plænelufter/vertikalskærer

Hej

Jeg har en del mos i græsplænen. I den forbindelse har jeg overvejet at leje en plænelufter/vertikalskærer for at få det fjernet. Men...

1. Er det noget der virker i længden?

2. Hvornår skal det gøres?

3. Hvad er jeres erfaringer med den slags - eks om skærerne man lejer i Silvan er ok?

Vh, Silas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale en vertikalskærer da den ud over af fjerne mos også giver luft til græsrødderne. Luft til græsrødderne er med til at få græsset i groning, som er med til at holde mossen nede.

Men mosfjerning fjerner ikke årsagen til at der er mos. Så hvis du ikke gør andet vil der komme mos igen.

En mekanisk mosfjerning bør du følge op en gang jernvitriol, der slår mosresterne ihjel. For at sikre langtidsvirkning er der tre andre forhold du bør se på; sol, græssets vækst og surhedsgrad. Hvis du reducerer skyggen, sørger for at græsset er i god vækst (gødning) og tilfører plænen kalk vil det holde mossen nede.

Men!!!!!!!
Det er ikke nu du skal kaste sig over det projekt. Græsset er ikke i vækst nu og derfor er det spildt arbejde, da mosset kommer igen i løbet af kort tid. Vent til maj måned. I forlængelse af at du har fjernet mosset og luftet græsset med vertikalskæreren er det optimalt at efterså med græsfrø (brug eventuelt frø med microkløver, da kløveren laver kvælstof som græsset kan gro af og dermed holde mosset nede).
Du kan godt kalke plænen nu, da kalken er langtidsvirkende og skal have tid til at blive omsat så surhedsgraden reduceres og græsset kan få glæde af den. Men kalken alene vil ikke fjerne mossen.
Takker mange gange!

Vh, Silas
Hej Silas

Vil bare lige fortælle, at jeg også havde store mængder mos i en meget fugtig og delvist træskygget plæne ude i mit dengang nyerhvervede kolonihavehus. Jeg læste i en havebog, at mos i sig selv primært var et tegn på, at plænen ikke havde det godt, og mekanisk/kemisk fjernelse mere skulle regnes, som symptom-behandling og dermed et supplement til en egentlig forbedring af græsplænens vilkår.

Den primære grund til mos i plænen var i bogen angivet til at manglen på næring i jorden (er allerede nævt af Lars ON). Den åd jeg råt og indkøbte en stor pose NPK-gødning. Og så var det bare at vente til at DMI lovede regnvej og så ud og sprede gødning, da gødning gerne skal regnes ned i plænen umiddelbart efter spredning for at undgå svidning af græsset. På trods af DMI's løfter kom der bare ikke noget regnvej, men i stedet 5 dejlige solskinsdage. 95% af mossen døde heldigvis alligevel - og det samme gjorde 40% af plænen (blev efterladt i en tilstand der varierede fra gult til skaldet). Jeg havde ellers forgæves forsøgt mig med havevanderen, men den batter ikke rigtigt i sammenligning med en god gang regn...

Plænen kom sig heldigvis hurtigt og var (næsten) klar til Ronjas navnefest. Og der er ikke længere tilnærmelsesvist så meget mos i, som før. Du kan derfor nok godt føje gødning til din liste - bare i lidt mere moderate mængder, end dem jeg brugte.

hilsen Anders
hej problemet med mos plejer jeg at løse med at gi min plæne en sæk patent kali hvert andet efterår / vinter hvis vejret tillader og kali har græs meget brug for og mos kan ikke li det så hen på nærmeste grovare handel land og fritid eller hvad de nu kaldes og spørg efter ren kali gødning altså uden kvælstof og phosfor ( patent kali ) det jeg plejer at få er fra mølleres
Hej Silas .

Det vil også være en god ide at give din plæne noget at leve af . Både en grundgødning og en gang kalksalpeter . Ved at du holder gang og vækst i dine plæne , forhindre du også mosset i at få fat .

En anden mulighed er at hvis din græsplæne ligger meget skygget , så kan det være en god ide at tynde ud i dem eller ligefrem fælde nogle træer . Men først og fremmest skal du give din plæne noget krudt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis