Nauticat Minicat 25 + MD11C årg 1976

Hej

Så har jeg brug for gode råd.
Jeg købte i sommer en gammel glasfiber båd i Sverige.

Det er motorbåds versionen jeg har købt. Nauticat 25 er mest kendt som motorsejler.

Sejlede den hjem i starten af juni til Nordjylland fra Uddevalla. De 2 bedste dage i år cool . Skøn tur.

20 sejltimer Uddevalla - Vinga - Østerbyhavn - Voersaa.

På vejen hjem blev der konstateret flere problemer (ikke livstruende)
Stævnrøret er utæt. Hvordan skiller jeg det ad. Jeg har billeder jeg kan fremvise.
Skrueakslen har to tykkelser. 25 mm ud igennem stævnrør mod skruen og 30 mm mod motoren (ikke konisk men neddrejet med kant.

Motoren Volvo Penta MD11c. Ryster meget under 1000 omdr. og over 16oo omdr. Den er umulig at få under 900 omdr. i tomgang.

Den bliver ikke varm. Den bruger ikke olie. Den bruger næsten ingen diesel max 1,2 - 1,5 l i timen ved 5,5 knob.

Jeg har undersøgt lidt her og der og er af den formodning, at båden er født med en Yanmar yse12. Derfor er der lavet lidt mystisk ved motorphængene som jeg skal have lavet om. Her har jeg ligeledes billeder som nu ligger på Picasa.

Hvordan skal jeg gribe dette her an. Skal motoren pilles helt ud inden jeg starter projektet ?

MVH
Gert
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
billeder af stævnrør inde i båden ønskes, samt billeder af motor / aksel og ophæng, noget af det der har relation til dine spørgsmål.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej.Jeg havde det samme problem med utæt stævnrør på min luna 26 i sommers. Jeg fik sat en black Jack (mener jeg den hedder) på. Det var forholdsvis nemt. Det blev lavet mens det hængte i kranen. Selve pakningen synes jeg var dyr(2500), men nu er den tæt og jeg skal ikke tænke på smøring, da den bliver smurt med saltvand. Min aksel er også 2 forskellige størrelser. Håber du kan bruge mine oplysninger. Mvh Haulik
Hej Gert

Det er da en fin båd du har købt - men motoren trænger til en kærlig hånd.

Det er ikke til at se om dit stævnrør er tætnet med en fedtsnor, men er det tilfældet kan den udskiftes, ellers skal du have en vandsmurt leje på som man trykker fedt ind i hvert forår inden båden kommer i vandet, og derefter udlufter.

Der er ikke ukendt at de gamle volvo motore ryster i tomgang (under 1000 omdr.), men det ville helt sikkert hjælpe med nye gummi ophæng.
Rystelser over 1600 omdrejninger kan skyldes en skæv skrueaksel eller en skævhed i skruen.

Det at motoren ikke bliver varm er normalt da det ser ud til at den er saltvandskølet, og derfor sidder der ikke en termostat. Husk at gå den efter for tærrezink i motor, og du kunne også sætte en akselanode på ude ved skruen.

Jeg ville skifte olien her til vinter, og købe 2 dåser WD40 og "bade" motoren og elanlægget i dem begge.

Afhængig af dit temperement ville jeg tage motoren ud og få den malet samt trække nye ledninger. Starteren ser ny ud.

Mvh / Br

Peter Sorensen

www.diode.dk - Se mere om Winga 30 motorbåd
Som det ses ender dit stævnrør med en slange monteret på stævnrøret, og forsynet med et bøs i den anden ende,.I bøsset sidder en pakdåse, og du kan skifte slangen og pakdåsen, og så kører det mange år igen. Pakdåsen skal være med rustfri fjeder. Når du skiller flangerne på akslen ad skal de 2 halvdele passe 100% sammen, ellers skal ophæng justeres, så de gør. Brug evt søgerblade under justeringen. Meget vigtigt!!!!!!!. Når akslen er fri af motoren, drejer du akslen rundt for at se om den er lige. Dine motorophæng og befæstigelser ser lidt sløje ud, du burde udskifte dem med højdejusterbare, og her kan der komme en udfordring i at få faststøbt et fundament til disse ophæng, som passer i højde og retning og som kan holde til skruepresset.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Lynæs

Hvis jeg starter med billedet af stævnrøret udvendigt.

Hvad kalder man på fagsprog den udvendige sorte studs som indeholder een bøsning.

Den lille skrue på oversiden af denne sorte studs, hvilken funktion har denne skrue.

Jeg kan se en form for lejebøsning i denne studs. Går denne bøsning helt igennem skroget så man kan se det indvendigt hvor gummitætningen er monteret.

Hvor kan jeg evt. se en snittegning over hvordan det hele er sammensat.

Mvh

Gert
Der sidder et leje , enten bronce eller en gummiart med riller på langs, prøv at rokke med skruen, er der slør skal lejet skiftes, er der ikke, så lad det være og gå videre. Skruen holder lejet fast. Som navnet siger er det et rør, udv. er der altid et leje, og er det bronce, er der som regel også et leje i den anden ende, er det derimod gummi, som kan indrette sig lidt, nøjes man med en pakdåse af en slags, og motoren lines op så akslen kører midt i røret (Præcist). Den metode gi'r plads til lidt motorrokkeri såfremt der er en elastisk kobling på gearet, som du også har.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vær venlig at klikke på lynsvar ikonet i indlægget ovenfor for at aktivere lynsvar.
Hej Dybvad og andre gør det selv godt folk..
Jeg står i en ligende sitiuartion som den Hr dybvad står i og håber på at kunne videns dele med jer alle og suge til mig af jeres som mit renoverings projekt skrider frerm.
Jeg har en joda 24 med en volvo penta md11c motor der ryger godt når den er varm samtidig med at den er svær at få igang i takt med hvor koldt det er, altså et godt tegn på at den skal have en overhæling.
Jeg vil om ikke særligt længe gå igang med at hive motoren ud men tager først en komp. Test for at fastslå hvordan sløj den er.
Da dette bliver mit første renoverings projekt på en diesel har jeg god brug for råd omkring: er det muligt at købe urorginale stempler/foringer mm og hvad koster det ca at gennem renovere en md11c motor og kan det i det hele taget betale sig...
Jeg forventer en komplet renovering med stempler/foringer, lejer, og hvad der måtte være af dyser, køler mm (den er ferskvands kølet).
Hvad koster det ca i materialer? Og er der noget jeg skal være opmærksom på før jeg går igang...
Med venlig hilsen og på forhånd tak


Per Foged
[email protected]
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også