Nauticat Minicat 25 + MD11C årg 1976

Hej

Så har jeg brug for gode råd.
Jeg købte i sommer en gammel glasfiber båd i Sverige.

Det er motorbåds versionen jeg har købt. Nauticat 25 er mest kendt som motorsejler.

Sejlede den hjem i starten af juni til Nordjylland fra Uddevalla. De 2 bedste dage i år cool . Skøn tur.

20 sejltimer Uddevalla - Vinga - Østerbyhavn - Voersaa.

På vejen hjem blev der konstateret flere problemer (ikke livstruende)
Stævnrøret er utæt. Hvordan skiller jeg det ad. Jeg har billeder jeg kan fremvise.
Skrueakslen har to tykkelser. 25 mm ud igennem stævnrør mod skruen og 30 mm mod motoren (ikke konisk men neddrejet med kant.

Motoren Volvo Penta MD11c. Ryster meget under 1000 omdr. og over 16oo omdr. Den er umulig at få under 900 omdr. i tomgang.

Den bliver ikke varm. Den bruger ikke olie. Den bruger næsten ingen diesel max 1,2 - 1,5 l i timen ved 5,5 knob.

Jeg har undersøgt lidt her og der og er af den formodning, at båden er født med en Yanmar yse12. Derfor er der lavet lidt mystisk ved motorphængene som jeg skal have lavet om. Her har jeg ligeledes billeder som nu ligger på Picasa.

Hvordan skal jeg gribe dette her an. Skal motoren pilles helt ud inden jeg starter projektet ?

MVH
Gert
Hej Så har jeg brug for gode råd. Jeg købte i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej joda Per

Det er dyrt. Se her:
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-21-15103.aspx

Jeg har besluttet mig for at sætte et max. på kr. 8.000,00 for motorreperation.

Jeg har ligeledes erfaret, at en brugt Volvo MD11C i rimelig god stander, er en populær og efterspurgt motor, og er faktisk er en god sjat penge værd. (Kr. 7.000 - 14.000)

Dette skyldes at MD11C er en del kraftigere i støbegodset i forhold til andre ældre Volvo motorer som MD2 og lign.

Kommer overslaget over de nævnte kr. 8000,00 er alternativet for mig en ny Beta 25, 3 cyl. diesel fra Beta Marine (baseret på Kubota).

Mine kommende udgifter til flangekobling, skrue , aksel, stævnrørspakning osv. skal tillægges og vil blive de samme uanset hvad jeg ofrer på min gamle MD11C kontra ny Beta25.

Mvh

Gert

Hej igen

 

Lige en kort opfølgning på mit motorproblem.

Jeg endte med at købe en ny Beta 25 3 cyl. baseret på Kubota.

Den kører som en drøm og er meget billig i brændstof. Max 2 ltr. i timen ved en fart på 5,5 - 6 knob.

Det var godt nok et helvede at installere dette apparat. Jeg og et par gode venner stod for hele projektet med udskiftning og isætning af motor.

Men vi slap godt fra det og lærte en masse om oplining, måltagning og uforudsete problemer.



Der er nu monteret Humminbird Side Scan ekkolod med hæve/sænke system.

 

Mvh

Gert

 

 

Hvad er der sket med volvoen?
Nåååå, det havde jeg håbet at jeg kunne undgå at svare på.

Men her kommer det så.

Jeg dummede mig som mange andre og købte en MD11C mere foruden den jeg havde pillet ud af båden.

Begge havde ingen kompresion på forreste cylinder.

Jeg troede jo jeg kunne få en god motor ud af dette nummer.

Men sådan gik det ikke.

De står nu begge i garagen og venter på at blive ophugget og solgt som dele.

Der er en del gode sager på dem så som starter, dyser, generator, udstødningsbøjning og andre sager.

Mvh
Gert
Hej Dybvad. Hvis ikke du har solgt alle reservedelene kan det da godt være at jeg kunne være interesseret. Hilsen Jørgen

Spejlsby

Annonce
Hej Jørgen

De står stadig i garagen og venter på at blive ophugget og solgt som dele.

Der er en del gode sager på dem så som starter, dyser, generator, udstødningsbøjning og andre sager.

Mvh
Gert

Hej Dybvad

Løsningen med din svinger har jeg godtnok aldrig set før, temmelig original. Men har du tænkt på hvad der kan ske hvis du strejfer en sten. Din konstruktion rager så langt ned i vandet at røret vil bukke, men dit skrog kan også tage skade i rørgennemføringen.

Mvh Finn

Hej Finn

Ja det har jeg tænkt over.  Den bliver først sænket når jeg har minimum 1,5 m vand under kølen.

Her ser du et par eksempler fra Asaa Rende.

I morgen skal den testes på et par vragpositioner på dybere vand.

Mvh

Gert
Skrevet af dybvad den 30-04-2009 21:57
Her ser du et par eksempler fra Asaa Rende.

Det er af en eller anden grund helt kolossalt enormt cool med det der sidescan sonar. Sådan en vil jeg også gerne have :)

Og så er det en ret vaks hæve/sænke-løsning.

WS
Hej Dybvad

Det er godtnok en smart indretning du der har købt. Nu forstår jeg bedre din måde at sætte svingeren på. Jeg troede bare at det var en alm. fishfinder.

Mvh Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også