Hjemmelavet Skydelåger.

Hej allesammen.

Jeg søger inspiration til hvordan jeg kan lave nogle skydelåger til mit klædeskab.

hvilke materialer og gode?

hvilke hjul og skinner er smarte at bruge til sådan et projekt?

Mvh

Tomas

Tomas

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tomas.
Almindeligvis er skydelåger i klædeskabe lavet af spånplader, og der findes et system med nylon skinner og glidere som også er standart på de fleste skydedøre i ovenstående. På klædeskabe fra møbelfabrikker er dørene for det meste finerede, dette kan du nok ikke gøre, da det kræver specielle maskiner.
Men du kan male dine plader !

V.h. Håndværkeren
Hej

Jeg har lavet en enkel fyldningslåge til mit klædeskab.
Jeg kunne ikke få dem i den rette bredde altså måtte jeg jo selv igang..
Jeg høvlede nogle forskallingsbrædder på tykkelse og kant.
Herefter skar jeg et spor i siden, et par gange gennem rundsaven for at få den rette bredde. Som fyldning brugte jeg en 6mm MDF plade. Pladen er limet i sporene og på bagsiden har jeg skruet sømbeslag over hjørnerne. Dette for at få stivhed i lågen. Det kunne have være lavet mere elegant med fræsede lommer, men da det ikke ses valgte jeg den nemme løsning.
Siden er lågerne malet med rulle og pensel, dette på for og bagside samt kanter.

Rulle systemet købte jeg gennem en tømmerhandel. det er et standard system hvor der skrues eller som jeg valgte tapes en alu vinkel skinne på gulvet og i toppen (jeg har en skråvæg, så der blev skåret en reglar op i 45 grader og skruet fast på skråvægen) Det er her meget vigtigt at bund og top skinne er i vatter..... Ellers vil din låge kunne slippe undervejs...
Ud over topskinnen har jeg sat en MDF plade op der dels dækker reglaren dels lukker lidt ned over lågen, den er malet som lågerne.

Jeg husker desværre ikke lige navnet på skinne systemet, men der var meget stor pris forskel på hvad de forskellige tømmerhandler ville have for dem. Jeg fik dem sendt direkte fra producenten, det kostede jo ikke mere da det var en special ordre.

Mine kører på ruller i bunden og med glidere i toppen.

MVH Njord
Det nemmeste er at tage i et byggemarked og spørge om man kan købe fylningsdøre uden huller ( for dørehåndtag og lås ). Jeg købte 7 almuedøre hvor de 2 af dem blev leveret uden vindue i. De 2 fik jeg så en glaremester til at sætte 6 små spejle i istedet for vinduerne. Ud af det fik jeg et klædeskab på 3,20 meter + et skab på 1,20 meter. Derudover fik jeg opgivet farvekoden på dørene fra producenten, hvor jeg så fik byggemarkedet til at lave en liter maling i samme farve. Det blev brugt til diverse lister til skabet. Fik så købt 2 glide skinner hvor dørene kan justeres i højden. I bunden af dørene skruede jeg en lille alu vinkel som bruges som styring. Dørene glider så i en liste på gulvet. Alt i alt kostededet mig cirka 10.000 kr. og det seer kanon godt ud.

mvh Ispind
Der er nogen der har for mange penge, 10.000,00 for et par skabsdøre i et klædeskab. Er dine vandhaner også belagt med GULD indvendigt rolleyes
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også