Varmtvandscirkulation

Hejsa

Mit problem er, at jeg vil lave varmtvandscirkulation, da min vandvarmer (fjernenvarme) og vores badeværelse ligger langt fra hinanden, således der løber rigtig meget koldt vand i afløbet, inden det varme vand dukker om.

Problemet er evt. galvanisk tærring.
Den første del af strengen er af galv. rør og den sidste del er lavet i CU-rør. Min cirkulationledning vil jeg lave i pex-rør indsat med en pumpe, samt en kontraventil i koldtvandstilgangen.
Kan det lade sig gøre? eller hvem har en løsning!

m.v.h. Niels G. larsen
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der går meget varme tabt på den måde, selv om rørene er nogenlunde isolerede.
Jeg har det, men bruger det ikke mere, og jeg har megalangt fra VVB til den yderste varmtvandshane.
Hvis du har flere tappesteder på vejen, kan det give sære resutater! :-)
Du skal nøje overveje, hvad der reelt sker ved det, inden du etablerer systemet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Enig med ktm

Jeg har selv cirkulation på mit hus, rørerne er godt isolerede, men allgevel så kan cirkulationen "tømme" en 160 l varmtvandsbeholder på under et døgn. Dette bliver til rigtig mange penge på et år, svarrer til at varme sin vvb op 360 gange(fra ca. 20 gr - 55 gr)

Jeg har ca. 26-28 meter fra fyret til den sidste vandhane, og der skal tømmes ca 4,5 l før jeg får varmt vand, dette er med cirkulationen slukket.

Jeg har kun brugt cirkulationen det første år indtil jeg opdagede hvor mange penge denne luksus koster.

Det er meningen når jeg får tid så vil jeg udskifte min pumpe med en pumpe med timer og termostat, således at jeg f.eks kan stille den på kun at cirkulere 40 gr.varmt vand, og stille timeren så der kun er cirkulation f.eks 6-8 om morgenen og fra 16-22, dette burde som minimum kunne reducere tomgangs tabet med 75-80% - og så kan det blive attraktivt at tænde for pumpen igen.

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Enig med ktm

Jeg har selv cirkulation på mit hus, rørerne er godt isolerede, men allgevel så kan cirkulationen "tømme" en 160 l varmtvandsbeholder på under et døgn.
Klaus


Det er 100% præcis det samme jeg opdagede med en tilsvarende 160 ltr. VVB. Det gav mig "sved" på panden!!confused smile
Så stoppede festen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Det er 100% præcis det samme jeg opdagede med en tilsvarende 160 ltr. VVB. Det gav mig "sved" på panden!!confused smile
Så stoppede festen.


Husk lige at trække sveden på panden fra i regnestykket smile

Venlig hilsen

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Husk lige at trække sveden på panden fra i regnestykket

Venlig hilsen

Klaus



Det havde jeg ikke lige tænkt over, men du har da ret, men hvad så med koldsveden ned ad ryggen?? smile
Det var fa'me uhygg'lit!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Tak for Jeres indlæg.

MEN.... Ingen af Jer svarede på mit spørgsmål.

Kan jeg risikerer galvanisk tærring (Ionvandring) da strengen starter i galv. rør, forsætter i CU-rør. Min tilbageløbsstreng har jeg tænkt mig i pex-rør.

Til Jeres orientering, sætter jeg bevægelsesføler op i Bad og køkken, så det varme vand kun cirkulerer når man træder ind i rummet. (på badeværelset, er man som regelen på tønden og når man er færdig, så er det varme vand fremme.

Kommentar ønskes.
Galvanisk korrosion forekommer kun hvis du har kobberrør før jernrør.

Mvh Jax
Hej Elektrikkeren,

Ja det har du jo egentligt ret i!! Vi focuserede nok mere på at det er et temmelig dyr luksus.

Jeg er desværre ikke ekspert i det med galvanisk tærring, Men det lyder meget rigtigt det JAX fortæller, dog tænker jeg at når vandet cirkulerer i en cirkel så kommer der jo også kobber før jern, så ?????

Det lyder som en god ide med bevægelsesfølere

Venlig hilsen

Klaus
Har det også og er helt lige glad med den ekstra varme det koster. Det er komfortbelt over alle grænser.
Min styre så den stopper når vandet er varmt nok og den er også tilsluttet husets IHC der stopper den når jeg ikke er hjemme og om natten.
Citat fra Elektrikeren

Hejsa

Mit problem er, at jeg vil lave varmtvandscirkulation, da min vandvarmer (fjernenvarme) og vores badeværelse ligger langt fra hinanden, således der løber rigtig meget koldt vand i afløbet, inden det varme vand dukker om.

Problemet er evt. galvanisk tærring.
Den første del af strengen er af galv. rør og den sidste del er lavet i CU-rør. Min cirkulationledning vil jeg lave i pex-rør indsat med en pumpe, samt en kontraventil i koldtvandstilgangen.
Kan det lade sig gøre? eller hvem har en løsning!

m.v.h. Niels G. larsen


Dette er ikke en god ide!

Som jeg læser det har du galvaniseret rør og kobberør efter dette. Dette er helt efter bogen, idet galvanisk tæring først opstår når kobberrøret kommer først. Du vil så sætte en form for cirkulation, og derfor vil dit vand løbe tilbage fra kobberør og gennem jernrøret, og her vil du helt sikkert få et problem.

Så enten skal du køre det hele i enten stål eller kobberør eller finde en anden løsning med cirkulationen, det andet det duer ikke.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis