Varmtvandscirkulation

Hejsa

Mit problem er, at jeg vil lave varmtvandscirkulation, da min vandvarmer (fjernenvarme) og vores badeværelse ligger langt fra hinanden, således der løber rigtig meget koldt vand i afløbet, inden det varme vand dukker om.

Problemet er evt. galvanisk tærring.
Den første del af strengen er af galv. rør og den sidste del er lavet i CU-rør. Min cirkulationledning vil jeg lave i pex-rør indsat med en pumpe, samt en kontraventil i koldtvandstilgangen.
Kan det lade sig gøre? eller hvem har en løsning!

m.v.h. Niels G. larsen
Hejsa Mit problem er, at jeg vil lave... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra www.vvs-shoppen.dk

Dette er ikke en god ide!


Så enten skal du køre det hele i enten stål eller kobberør eller finde en anden løsning med cirkulationen, det andet det duer ikke.


Er det vandets strømning eller den fysiske sammenkobling af rørene, der giver den galvaniske tæring?

Hvis det er den fysiske sammenkobling, kunne man vel komme ud over problemet ved at indskyde et stykke pexslange imellem de forskellige materialer?

Men hvis det er vandets strømning duer det jo ikke!

Jeg har fået at vide at i et centralvarmeanlæg, må man godt blande sortrør og kobber. Det kan godt undre mig noget, hvis det er vandets strømning, der giver denne galvaniske tæringconfused

Kan man som man gør i skibe sætte en klods af et svagt materiale ind, som agressiviteten kan gå ud over?

Med venlig hilsen
ktm

 

Uden at være ekspert...

Så opstår galvanisk tæring når kobber-ioner rammer fast jernrør. Dette er pga. det såkaldte "redox-potentiale", der afgør hvilke stoffer det helst vil være på fast form ift. ion-form. Kobber vil altså hellere være på fast form end alm jern, så når kobber ioner rammer jern udfældes kobberet og jernet opløses - med deraf følgende tæring.

At kobber i første omgang kommer på ionform kræver dog tilstedeværelsen af ilt. Det vil derfor sige at i et lukket system (eks centralvarme) betyder galvanisk tæring og materiale kombinationer ikke noget da ilten hurtigt bruges op!

Vh, Silas
flot - fik ikke svaret på det hele...

Det er altså ikke selve strømningen af vandet der giver tæringen men, de kemiske udfældninger der forekommer.

Mht. til tærings zink (som på skibe) så kunne man teoretisk undgå tæringen på jernrøret, hvis man inden da kunne få tilbageløbsvandet berørt af et materiale med lavere redox-potentiale end jern - eks Zink. Evt ved at lade vandet strømme gennem en tank med et udskifteligt stykke zink.

Om jeg ville satse på det er dog en anden ting. Det kræver en grundig konstruktion i hvert fald.

Hvad med bare at skifte det hele til pex-rør og så så få det super isoleret med det samme?

Ud over det, så er det en snedig ide med en bevægelses-sensor til cirkkulationen

Vh, Silas
Citat fra Silas

flot - fik ikke svaret på det hele...

Om jeg ville satse på det er dog en anden ting. Det kræver en grundig konstruktion i hvert fald.

Hvad med bare at skifte det hele til pex-rør og så så få det super isoleret med det samme?

Ud over det, så er det en snedig ide med en bevægelses-sensor til cirkkulationen

Vh, Silas


Det med at skifte det hele til pex, vil nok i de fleste tilfælde være lidt omstændelig, hvis man da ikke synes det er morsomt tidsfordriv at pille sine gulve op osv!!biggrin

Jeg har heldigvis hele min brugsvandsinstallation i pex i rør, lige på nær et lille badeværelse i ren kobber.
Men jeg har aldrig fået teorien bag dette fænomen belyst, så hermed mange tak for beskrivelsen.

Den med bevægelsescensoren fik jeg ikke fat i. Der faldt jeg af vognen!confused

Med venlig hilsen
ktm

 

Som jeg forstod det...

Så har Elektrikeren koblet varmt-vands cirkulationspumpen til en bevægelses sensor. Dvs det varme vand cirkulerer kun når man er på badeværelset. Dermed undgåes det store varmetab fra konstant cirkulation som andre i tråden beretter om, da vandet kun cirkuler mens man er i rummet.

Vh, Silas
Ja det lyder smart!, ja faktisk som en rigtig god ide.
Kunne også kobles sammen med en evt. manuelt betjent udsuger.
Det kan da være min pumpe skulle have en chance mere!!!! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis