Må man bruge gl. radiator til gulvvarme???

Overskriften lyder måske lidt dumt, men den skulle jo være kort og fængende....virkede den?, så velkommen til mit spørgsmål biggrin

Jeg har parketgulve overalt i mit parcelhus fra 1969 (undtagen på badeværelset selvfølgelig), og de knirker og giver sig for vildt , og det er jeg bare SÅ træt af.
Jeg er også træt af alle mine lange men lave og grimme radiatorer, så dem vil jeg også gerne have en ny ordning på.

Jeg stødte så tilfældigvis på en af mine naboer forleden, og han skulle selv til at rive gulvene op og lægge gulvvarme, og han ville lægge det således:

Når parketgulvet var revet op ville der være ca. 40 cm. ned til et betonlag, der ville han fylde op med grus, ovenpå det ville han lægge flamingoisolering og derefter rio-net med varmeslanger og derefter støbe op til ca. 5 cm. over varmeslangerne.
Når det var tørt ville han lægge et "flydende" parketgulv ovenpå til sidst.

Er det måden at gøre det på, og hvad med noget damp/fugtspærre, skal det ikke bruges nogen steder her?

Iøvrigt, ang. hans gulvvarme, så ville han "bare" tage radiatoren af og få hans vvs-mand til at montere gulvvarmeslangerne direkte til fremløbs og returrøret der i forvejen ligger under gulvet, og så skal der bare gå et rør op over gulvet med en termostat på, og så fortsætter røret ned i gulvet igen.

Nem løsning hvis man ikke behøver at trække slanger under ALLE gulvene ned til fyret i kælderen, men er det lovligt?, og vil et Luft/vand anlæg kunne trække det?, det kører fint med radiatorerne, men vil ikke selv gå igang med sådan et projekt, hvis MIT fyr alligevel ikke kan klare de extra mange meter slanger.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej CSA,

Jo da din overskrift fænger skam helt fint.

Hvis jeg var dig, så ville jeg pille dit parketgulv af, lade gulvstrøerne ligge, og isolere hulrummet helt op med styrolit, eller rockwool, (gerne styrolit i bunden, og rockwool oppe under varmefordelingspladerne) derefter lægge varmefordelingsplader, og til sidst lægge dit gamle trægulv på igen.

Når du har det hele oppe, skal du selvfølgelig sørge for at rette/understøtte/forstærke dine strøer, så dit "nye" trægulv ikke gynger og knirker

Til sidst afslutter du evt. med at afhøvle parketgulvet, og giver det en lud/olie behandling, så kommer det faktisk til at se ret godt ud.

Du skal ikke tilslutte din gulvvarme direkte til frem og tilbageløbe fra de gamle radiatorer, du er nødt til at investere i en fordeler med tilhørende shunt, hvis du har en kondenserende keddel(naturgas) så kan du spare shunten.

Fordeleren/shunten kan du evt. placere ved dit fyr. Du skal have en fordeler, den løsning din nabo vil bruge kommer ikke til at køre!

Venlig hilsen

Klaus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis