Isolering af gulv.

Hej

Vi købte december2006 et 79'er hus. Idet forgangne år har vi så gået og snakket om at der er meget fodkoldt. Da vi har fået monteret terrassedør og skulle há monteret en ny og mindre radiator havde vi tæppet og underlag oppe og kunne konkludere at gulvet bestod som følger:

1. Betongulv
2. 50 mm isolering
3. 16mm spånplade
4. gulvtæppe

Er det ikke for lidt?
Skal der ikke være en dampspærre på betonnen?
Kan man få en slags underlag til at ligge under tæppet?
Eller skal man hæve gulvet og hvordan? (har 2,40 meter til loftet.)

På forhånd tak
Kasper Harboe
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er såmen meget normalt at se. Sådan så min kælder også ud da jeg købte mit nye hus.
Det store spørgsmål er istedet hvad der er UNDER beton'en, og hvor meget af det. For det er HER du kommer til at se de helt store isoleringer hvis de er der. Jeg har selv lagt ny beton i det meste af huset, så jeg har derfor også lagt ny isolering da jeg alligevel skulle grave.

Men så skal du også lige spørge dig selv om hvor meget ønsker du at lave ? For hvem som helst kan jo komme og foreslå at du lige laver hele huset om til at følge BRS92 eller byg2000 standarderne, men det der er realistisk for dig, er jo et stykke arbejde der ligger indenfor dine ønsker og formåen. Men hvis du opldager at du har en fornuftig isolering i gulvet, så kan problemet jo også være eks. træk, det føler man også mest ved gulvet.

Der SKAL ikke være en dampspærre i, under eller over din beton. Men der laves normalt en radon/damp spærre på nye byggerier, der ligger mellem isoleringen og beton'en (ikke rockwool, men styrolit eller lign.). Skal du alligevel ned, så kan du da godt lægge en radonspærre, men bemærk at hvis den ikke er under HELE huset, så skal du sørge for at opstigende radon afledes VÆK fra huset, og ikke bare op ad dine indervægge, eller ind i et andet værelse, ellers er den jo ikke meget bevendt.

Du kan sagtens (har jeg også selv gjort som midlertidig løsning i enkelte værelser) lægge noget "under gulvtæppet". Du kan vælge nogle flamingoplader som du kan lægge varmefordelingsplader ud på, og så lidt 15mm PEX rør, og så gerne en gulvkrydsfiner eller lign. Alternativt, kan du rille eller lægge nogle el varme måtter ud, og så lægge lidt finer på dem. Det vil også give god komfort varme. Men har du et problemer med at varmen slipper ud, så bruger du bare mere varme på denne måde, du skal stadig bekæmoe årsagen til problemet.
Du kan købe et produkt, som hedder aluthermo. Det er typisk 10 mm. tykt og kunne faktisk ligge lige under gulvpladerne. Firmaet påstår at de 10 mm isolerer som 205 mm. almindelig isolering. Dette tror jeg dog ikke på. Fungerer samtidigt som radon/dampspærre. Det er kostbart men du sparer mange ugers arbejde. Jeg kan skaffe dig lidt rabat afhængigt af, hvor meget du skal bruge....Svar direkte i min mailboks

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis