lavt vandtryk

Hej alle!

Jeg har et lille problem, som i måske kan hjælpe mig med!

Jeg har mistet det meste af vandtrykket på mit varme vand i huset.

Jeg har udluftet mine radiatorer, sørget for at det er 1,7 bar tryk på min vand beholder (Vølund 610).

Der er masser af tryk på den kolde hane.

Er der en eller flere der har kendskab til løsning af dette lille problem?

Mvh. RLK, Stevns

Bare rolig min sedan er fem dørs!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver mit varme vand i huset går jeg ud fra, at der er tale om det varme vand, der skulle komme ud af armaturene ved vasken.
Dette har ikke noget med radiatorerne at gøre, så udluftning af disse har ingen virkning.
De 1,7 bar tryk på vandbeholderen er vel trykket i radiatorsystemet og ikke for det varme vand, for ellers ligger fejlen der. Vand fra vandværket har typisk tryk på 10 bar eller mere.
Er der godt tryk på vandet lige når du åbner hanen, hvorefter det momentant falder tyder det på, at der er et eller andet, der stopper gennemløbet i rørene eller i en ventil, især hvis fænomenet er opstået pludseligt. Prøv at holde en finger for hanens udløb når du åbner den. Du vil da kunne mærke det statiske tryk i systemet. Det burde være nogenlunde det samme for såvel det varme som det kolde vand.

Er det noget, der blot er blevet værre med årene kan det skyldes kalkaflejringer i rørene.
Hej

Jeg har et et hus fra 1967, selv om jeg har fået skiftet til nye pexrør i 90 procent af huset, der synes jeg også trykket var for lavt, jeg konfronteret vores lokale vvs mand fra vandværket, der mente der var skidt i vandmåleren.
Han kom ud en morgen afmonterede vandmåleren, der var næsten en halv håndfuld sten inde i den, nu er der tryk på igen.

Måske kan det hjælpe dig

Mvh John
Da der er masser af tryk på den kolde hane og vandmåleren er fælles for både koldt og varmt vand, kan det ikke være den, der er årsagen.
Ja først lige til efry, jeg mener nu at vandværkstryk "normalt" ligger på 3-4 bar. Er 10 bar ikke ca. 100 meter vandsøjle?
Jeg har også en idé til det lave vandtryk. Simpelthen lidt skidt i luftblanderen på armaturet.
mvh.
erikwink
Citat fra Esthers Erik

Ja først lige til efry, jeg mener nu at vandværkstryk "normalt" ligger på 3-4 bar. Er 10 bar ikke ca. 100 meter vandsøjle?
Jeg har også en idé til det lave vandtryk. Simpelthen lidt skidt i luftblanderen på armaturet.
mvh.
erikwink


Jeg tror ikke fejlen ligger i armaturer nu hvor han kun skriver det er ved det varme vand.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Annonce
Der var jeg for hurtig. De 10 bar er max. driftstryk for f. eks. mange PEX-rør, så det ville gå grueligt galt hvis vandtrykket var højere. - Undskyld!
Hej alle!

Tak for de fine forslag.

Konen har bestilt en lokal rør-pusher til at komme og kikke på systemet...

Når jeg ved hvor fejlen ligger/lå, så skal i nok få nærmere besked... det kunne jo være at det er noget man selv kan gøre en anden gang & der er sikkert andre end mig der engang imellem har "problemer med vandet"

Smokey

Bare rolig min sedan er fem dørs!
Undskyld Rødder at jeg har glemt at give jer besked!

Det var ikke stigrøret, men en samling af rust/kalk i et rørknæk på varmvandsrøret lige udenfor vandbeholderen.

Vores lokale rør-pusher fixede problemet & nu har vi masser af varmt vand i huset smile

Endnu en gang undskyld!!!
Jeg kan nok ikke tillade mig at sige at i ikke er glemt, men gemt... det vil nok ikke være en god nok undskyldning. Så undskyld rødder at jeg i farten havde glemt jer.

Mvh. Bonderøven fra Stevns(Smokey)

Bare rolig min sedan er fem dørs!
Smokey skrev den 23-12-2007 21:35:53

Det var ikke stigrøret, men en samling af rust/kalk i et rørknæk på varmvandsrøret lige udenfor vandbeholderen.

Vores lokale rør-pusher fixede problemet & nu har vi masser af varmt vand i huset

Mvh. Bonderøven fra Stevns(Smokey)

 Hej,

Et gammelt indlæg, og OP er måske ikke med i forummet mere, men jeg prøver her alligevel da jeg har nogenlunde samme problem:

Varmt vand i hanen, dog kun på bade-værelset og ikke i køkkenet, starter på mellem-styrke (Mellem tryk), hvorefter det sprutter lidt (Ikke meget, men mere som om det 'gynger' lidt i styrke) og falder så til lavere styrke. Det forbliver varmt og rent og lugt-frit, men trykket falder. Og kun det varme vand i badeværelset's vask.
I køkkenet er der fuldt blus på både varmt og koldt vand, og bruseren synes også at have tryk nok.
Vand-hanen er helt ny og skiftet. Problemet var der også ved den tidligere vand-hane.

Hvis det er snask/kalk i et rør (Som jeg gætter på er i huset siden køkkenet ikke er ramt), er det så noget man kan ordne selv eller skal der en prof VVS til?

Og hvis en prof VVS; hvor lang tid kan man så forvente den slags tager (Og skal huset rives op for at få adgang til rørene, eller er det en mere 'simpel' operation?)

Og er det noget der haster med at skulle ordnes eller kan det vente til alt det Corona-**** er mere overstået? (Trykket er ikke lavt nok endnu til at være noget der generer)

Håber det er iorden at jeg skriver i denne gamle tråd da problemet er tilsvarende og dermed holdes i en mere samlet enhed (Prøvede at søge først, men der er ret mange tråde med titlen "lavt tryk", så tænkte jeg ikke ville tilføje endnu en)

På forhånd tak.
jacob.

PS: det er et ret almindeligt række-hus fra engang i 80'erne eller 90'erne, så beton og ikke med synlige rør.

Mig i varehus: "Dav, jeg har fået at vide, af en fag-mand, at jeg skulle købe en skrue-hammer der passer til flad-pandede nul-tomme møtrikker... Har i sådan en? ...Jeg er ikke så erfaren i gør-det-selv, hvis det gør nogen forskel på den type i vil anbefale jeg køber. Tak"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis