KWatt/h Elektronisk måler ??

Hvordan måles effekt forbruget med en elektronisk elmåler.?
Er det effektforbrug i hver halv periode der måles, og ligeledes med 3faser og nul ledning.
Jeg er ved at bygge et sådan meter, og skrive c-program til en cpu pic16f877. men mangler noget viden om opsamling af data. Har studeret drejeskive måleren der sider på huset.
Jens..
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo løbe ned i den lokale silvan og købe en elektronisk måler for omkring kr. 150,-
Den kan du sagtens skille ad og lave lidt små ændringer i så du kan få en udlæsning af forbruget (hvis det er det du vil) på en EEPROM.
Men umiddelbart, så måler de elektroniske målere jo "bare" antallet af kW der forbruges. Om der forbruges 10 på en time, eller 1, det er måleren jo ligeglad med.
Forbruget måles ved at sætte en måler på føde ledningen og studere hvor meget strøm der paserer måleren.
Citat fra oz1lxi

Hvordan måles effekt forbruget med en elektronisk elmåler.?
Er det effektforbrug i hver halv periode der måles, og ligeledes med 3faser og nul ledning.
Jeg er ved at bygge et sådan meter, og skrive c-program til en cpu pic16f877. men mangler noget viden om opsamling af data. Har studeret drejeskive måleren der sider på huset.
Jens..


Hej Jens..
Du må nok uddybe dit spørgsmål lidt.. hvordan man måler effekt.. kan jeg se du ved (oz) Strøm, spændning .evt faseforskydning .. men hvad vil du måle..??? spids/middel/eff.. vil du have taget højde for den induktive/kapassativ belastning..o.s.v..

Mvh Jan J..

ps... det er noget letere at købe et, og så stille sig tilfreds med hvad det viser... selvom det aldrig er rigtig ;-)
[Indlæg slettet]
Tak for svarene på denne tråd.-
Jo det er lettere at købe noget der er færdigt!
Men det jeg vil , er at måle effekten som elværkerne gør det til afregning!
Jeg vil gøre det elektronisk og læse det ud på et lcd eller via rs232 til en pc, i stedet for en drejeskive måler..det er vel middeleffekten en sådan måler?
og det er vel også det jeg skal gøre, på hver halv periode i alle 3 faser.
måles med strømtrafo, da der skal måles op til ca.150 Amp.
oz1lxi.
Hej Jens

Det er faktist et godt spørgsmål..... Vil tro der skal mange aflæsninger til... Ved det ikke, men det må være muligt at finde noget på nettet..

Du kan købe en brugt Kamstrup elmåler her.... http://powershoppen.sydenergi.dk/energi/spar/brugt-kamstrup-382-digital-elmaaler.aspx
Det skulle være meget nemmere at programmere en lille enhed der kan få data ud af den, så kan du få data som du vil...
Annonce
Tror det er meget svært at kunne måle det korrekte el forbrug, ved selv at lave en måletang, da der som tidligere skrevet er mange forhold at tage i betragtning, Induktiv/Kpacit Cos Phi og nøjagtigheden på selve måletangen.

Derfor gør det nemt for dig selv, og lav en aftastning af din nuværende elmåler, de er på de gamle en drejeskive, med en sort prik. på elektroniske er der en LED der blinker . Det burde være muligt at du kan aftaste disse input og tælle impulserne - og derved kunne overføre dit aktuelle elforbug til din computer evt. logge det til en webserver...

[Edit; below text added]
Ang. at købe en brugt elmåler - god ide, men du ved bare ikke om den måler korrekt!?! Alle målere el-selskaberne har hos deres kunder, er kontinuerligt i et måle loop - De udskifter dem løbende og har en speciel målestand der kan tjekke om de måler korrekt. Alt er i følge spec. for akkrediterede målinger. Kort fortalt så kan du ikke forvente at din brugte elmåler vil måle NØJAGTIGT det samme som din elmåler som elselskabet har opsat hos dig.
Hej

På mange nye digitale målere, er der puls-udgang, lige nøjagtigt til det som bliver forslået med aftastning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis