manglende varme i en radiator.

Jeg har en radiator i det ene rum i huset som ikke bliver varm.. Jeg har prøvet følgende, udluftet den (men der er ingen luft i) og derefter har jeg pillet termostaten af og motioneret nålen på ventilen, men nålen i ventilen bliver inde og hopper ikke ud på plads igen, derfor har jeg prøvet at skifte den lille ventil, men nålen på den nye gider heller ikke at hoppe ud.. noget siger mig at der mangler tryk igennem røret ??? da det vel er trykket som skubber nålen ud normalt.. Der er fuld varme på resten af hytten og røret op til den kolde radiator er også lunt så det virker som om den rør-stump (ved ikke hvad navnet er) som termostaten skrues på er defekt, kan det være det der er galt ?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor mange gange har du motioneret ventilen? Prøv at trykke den hårdt ind og lad den smutte ud hurtigtf. eks ved at anvende en skruetrækker til at trykke med og så lade den glide væk fra stiften. Når du har gjort det 300-500 gange er der nok ikke andet at gøre end at udskifte ventilen.

Nogen har også givet det råd, at slå let på stiften med en hammer, men det har jeg aldrig prøvet.
Ventiler er bevægenlige dele, i varmesystemet. Bevægenlige dele bliver slidt med tiden. Hvis den ikke bruges ret meget er den nok "groet" fast. Men hvis det ikke hjælper at motionerer den, evt smørre med lidt WD40 eller tilsvarrende, skal den udskiftes.
Jeg kan ikke anbefale at bruge en hammer. Hvis stiften bliver skæv duer den ikke.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for hjælpen, det var lidt mere udholdenhed og voldsommer motion der gjorde tricket ! nålen fik også lidt klask med håndtaget på skruetrækkeren og til sidst gav den sig.. Der var en der nævnte WD40, hvor ville du sprøjte den på? skal man lige skrue nåle-tingesten af og så fyre lidt ind der hvor den sad?
Det er pakningen i ventilen, der sætter sig fast! Du kan derfor umuligt få WD40 eller noget andet derind (med mindre du afmonterer hele ventilen). Det vil kun skade i fremtiden, hvis du sprøjter WD40 eller andet tilsvarende ind i pakdåsen.
Annonce
Citat fra efry

Det er pakningen i ventilen, der sætter sig fast! Du kan derfor umuligt få WD40 eller noget andet derind (med mindre du afmonterer hele ventilen). Det vil kun skade i fremtiden, hvis du sprøjter WD40 eller andet tilsvarende ind i pakdåsen.


Helt rigtigt, drop det WD40, det er altså ikke løsningen på alt. Det gør det tit værre.

Køb en ny ventil, og spar tid, da det højest sansynligt ligger der nu da du har prøvet at massere stiften osv.

www.VVS-Shoppen.dk VVS til bl.a. badeværelse og køkken. Ring til VVS-shoppen.dk på 87 37 40 30.

www.VVS-tips.dk VVS tips til dig der vil gøre det selv
Helt enig med vvsshoppen, det er et nyt ventilhus der er behov for. Har prøvet noget tilsvarrende og alle de triks som jeg prøvede mislykkedes eller holdt i ret kort tid. Faktisk tog udskiftningen af ventilhuset ikke ret lang tid og set i bagspejlet skulle jeg bare være skredet til den løsning noget før

vh Anders
Nu har jeg læst indlæggene i denne tråd og vil lige spørge.

Hvis jeg vil skifte mine ventiler.. altså inkl. ventilhuset..

Kan man gøre det uden at lukke for vandet? Jeg bor i lejlighed og ved slet ikke hvor man lukker for vandet.. og ved heller ikke om man overhovedet må det sådan uden videre!

Sagen er dén at vi lige har fået skiftet vores gamle fordampnings målere ud med moderne elektroniske målere. Det er også fint men de registrerer enheder/forbrug selvom ventilen er lukket!
Så har jeg læst i den lille folder som vi fik udleveret at det kan være fordi ventilen er utæt, men det kan den vel ikke være hvis røret efter ventilen er koldt?
Eller også kan det være fordi der er tilbageløb fra returrøret.. Ved ikke lige hvad man gør ved det hvis det skulle være tilfældet.

Nogen hjælp? På forhånd tak! smile

Nybegynder..
Til det første spørgsmål er svaret helt klart NEJ. Da vand er flydende og løber nedad, så vil du få alt det vand, der er i rørene ovenover din lejlighed ud på gulvet, hvis du afmonterer ventilhuset.

Også en fordampningsmåler registrerer da forbrug selv når radiatoren er slukket. Varmen i lejligheden vil da få noget af væsken til at fordampe.

Derfor er der da vel ikke noget mærkeligt i at også den elektroniske registrerer varmen i værelset, selv når radiatoren er slukket.
Tak for dit svar efry smile

Der står nu godt nok i den folder jeg fik fra Brunata, som udskiftede målerne, at hvis der registreres enheder/forbrug når termostaten er lukket.. så er der en utæthed enten i ventilen eller der er tilbageløb af varmt vand fra returrøret. confused Hmmmm..
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis