Spartling mellem gipsplader?

Jeg har søgt i forummet herinde, men ikke fundet et svar på mit spørgsmål.

Jeg lige startet med at spartle vores lofte, har i alt knap 90m2 jeg skal igennem. I den forbindelse har jeg et spørgsmål omkring spartling mellem gipspladerne på den lange led. Jeg har købt noget selvklæbende armeringstape som er 50mm i bredden, og her kommer mit spørgsmål så:

Skal der spartles inden og under den selvklæbende armerings tape? Tænker hvor skruerne er forsænkede og i selve samlingen, eller kan jeg bare klæbe armeringstapen i samlingen over skruerne og så spartle på toppen af det?

Mvh
Mikael
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
armeringstapen, som normalt er selvklæbende klæbes direkte på gipssamlingerne (kun den lange led-de forsænkede) . Derefter spartles 2-3 gange ovenpå. Ingen strimler i hjørner eller korte samlinger. Brug en mellemfin god kvalitet spartelmasse.

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Hej

Selvklæbende i samlinger, og kun på forsænkede langkanter ???? confused

Hvordan skal gipspartelmassen så komme ned mellem pladerne og binde dem sammen, og der lige så stort et behov for armering på kortkanter som på langkanter.

Det er faktisk bedst at have et par mm sprække mellem pladerne, så spartelmassen kan komme ned imellem, hvilket der også automatisk bliver hvis man anvender T-skinner i fritbærende samlinger.
Orla for h.... . Teori og virkelighed ER ikke det samme. Jeg gider ikke mere ping-pong i denne sag andet end jeg spørger om nogle har set gipsplader med spartelkant på den korte led. Man faser pladen med en kniv og spartler. Jeg tilbyder et gratis kursus......

Tommy

Fremgang kommer af en positiv mental indstilling.biggrin


http://www.euroterm.dk
Hej euroterm

Der fåes faktisk gipsplader med forsænkede kortkanter, men jeg har bare ikke mødt dem i prakis endnu.

Øhh, Teori og virkelighed?? Jeg beskriver bare hvad erfaringerne gennem tiderne har vist at være nødvendigt for et godt og solidt slutresultat.

Læs eksempelvis pjecen: Hvor går grænsen (fåes hos gipspladeproducenterne).

Eller se her: http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/haandspartling.pdf
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Orla - jeg ved godt at den korte kant og i følge reglerne har brug for armring - jeg ved dog også at rigtigt mange springer dette over - men Orla har du ofte set en gips konstruktion (med filt på og det hele) som var revnet i sådan en samling ?? jeg har selv aldrig oplevet det men jeg ser jo heller ikke så meget... confused
Hej

Jeg ved godt at mange springer det over, men det bliver det vel ikke mere rigtigt af.

Eksempelvis får den proffessionelle maler sin betaling for at vide hvordan arbejdet skal udføres, og for at udføre det derefter så kvaliteten bliver i top, med et minimum af risiko for efterfølgende problemer.

Mine indlæg i dette forum har det formål at hjælpe gør-det-selv folk til at få udført deres arbejde i samme kvalitet, men desværre er det ofte sådan, at hvis den ene er sluppet godt fra noget fusk, så tror alle at det kan lade sig gøre. wink
nej nej jeg sagde da heller ikke at det var rigtigt eller smart at springe det over - og det er også helt fint at du beskriver den rigtigt fremgangsmåde .... jeg spurgte bare om du nogensinde havde set en kort samling der var revnet ??? det har jeg nemlig aldrig set... jeg til gengæld set masser af indvendige hjørne som er revnet og den glemmer folk jo også at putte papir strimmel i....
........... prøv nu det link som Orla skriver ..........og lad så være med at springe over hvor gærdet er lavest .............
...... det er surt at skulle lave om fordi man tog den nemme løsning ........
gips er et fantastisk materiale men skal behandles efter forskrifterne .......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også