olie i luftfilterkassen

Hej

Jeg har en Peugeot boxer 2.5 D, fra 95' og da den ikke kører helt jævnt har jeg prøvet de sædvanlige servicetricks.
Men da jeg vil skifte luftfilter, løber der olie ud af luftfilterkassen........ confused
Filteret var godt nok gammelt, stoppet til og rustent.....kan det være det?

Hvordan kan det lade sig gøre........ og hvad betyder det ?
(skal den have en ombyttermotor........?)
Den ryger ikke fra udstødningen og hopper og danser ikke unormalt
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På nogle gamle motore sidder der en udluftningsslange fra ventildækslet til luftfiltret... Hvis dit filter er totalt stoppet prøver den jo at suge luft den vej...
for øvrigt koster det en masse brændstof at kører med sådan en stoppet filter.
Den kan også være slidte stempelringe, så laver den overtryk og smider det i luftfilterkassen gennem den slange.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej GrandOldMan

tak for svaret, men vil den ikke ryge meget hvis stempelringene (og motoren) er slidt.....?

Har nu skiftet luftfilter og syntes at den går mere roligt i tomgang og reagerer lidt friskere.........men måske er det bare en tvangstanke
Mit bud er at det var dit luftfilter, der trængte til en "skifter".. Hvis din motors olieforbrug ikke er nævneværdigt, så vil jeg tro at din motor er iorden...
Lidt friskere.. hmm skuffer mig, hvis filtret var sådan som du beskriver vil du næsten opleve det som en ny motor.. (lidt overdrevet måske wink) Men bedre økonomi og flere heste og bedre motorgang.. Ja luftfilter er sjovt at skife og det tjener sig hjem igen..

Svendborg

ja, det var nok også lidt forsigtigt udtrykt, det var faktisk en meget mere omdrejningsvillig motor og om nogle kilometer vil jeg tage luftfilteret af igen for at checke for evt. gentagen olie i filterkassen.
Det tror jeg vil være fornuftigt, evt tage lidt olie af motoren , da den havde en smule over max da jeg checkede den kold i går........kunne også være det.

Dog er der stadig en smule uvillighed til at ville gå i gang når den er kold.
Nogle gange klikker den bare selvom der er masser af "juice" på batt.
Der er en næsten ny startermortor på, da den var næsten helt blank i forhold til resten af motoren som er i olie. Det resonerede jeg mig frem til....så det er nok ikke det, men kunne væere en løs stelforbindelse........elller hvad tror du ?
Det er jo trods alt koldt og en diesel, måske lidt fugt et forkert sted......???

Der sidder iøvrigt en slags ventil på en sidetilgang til gummislangen filterkassen, hvad er det for en fætter ?
Den ventil ved jeg umiddelbart ikke hvad er...
Jeg kender ikke lige den motor, men mercedes sprinter motorer smadrer hvis de påfyldes mere end max på oliepinden og så man giver den fulde omdrejninger. Dog ikke lige over max, men fra ca. ½ liter og mere over max.
Husk at det er meget der skal være varmt før dieslen tænder... Hvis den kun klikker så er det alm slid evt et træt starter/udkaster relæ..

Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis